کمیسیون دیجی کالا برای فروشندگان چند درصد است؟

در فروش آنلاین از طریق پلتفرم‌های بزرگ مفهومی به نام کمیسیون مطرح می‌شود. در ایران دیجی کالا به عنوان بزرگترین پلتفرم فروش آنلاین، از فروشندگان کمیسیون‌های مشخصی دریافت می‌کند. کمیسیون دیجی کالا بر اساس دسته بندی محصولات و همچنین میزان فروش است. افرادی که قصد دارند تا به عنوان فروشنده فعالیت خود را در این سایت آغاز کنند لازم است بدانند که دیجی کالا چند درصد کمیسیون میگیرد. اطلاع از درصد کمیسیون، کمک می‌کند تا بهتر بتوانند برنامه فروش خود را طراحی کنند. ما در این مقاله قصد داریم که بیشتر به موضوع کمیسیون دیجی کالا از فروشندگان و درصد آن بپردازیم.

کمیسیون دیجی کالا چیست؟ ضرورت دریافت کمیسیون

کمیسیون دیجی کالا به درصدی از فروش محصولات گفته می‌شود که فروشنده باید آن را به شرکت پرداخت کند. کمسیون معمولا به عنوان درصدی از قیمت محصول مثلا ۱۰ درصد، مشخص می‌شود. هزینه‌ای که فروشنده به دیجی کالا پرداخت می‌کند، صرف هزینه‌های ارائه خدمات می‌شود.

اجازه دهید این موضوع را کمی شفاف‌تر کنیم. شما به عنوان سازنده محصولات تزئینی چوبی کار خود را شروع کرده‌اید اما مشتریان زیادی ندارید. اگر محصولات خود را در دیجی کالا عرضه کنید به دلیل محبوب‌ بودن این پلتفرم و مشتریان بسیار، خریداران زیادی به سراغ محصولات شما می‌آیند.

برای اینکه دیجی کالا تبدیل به چنین پلتفرمی شود، هزینه و زمان زیادی صرف شده است. در حال حاضر نیز خدماتی از جمله ارائه پشتیبانی به مشتریان، مدیریت سفارش‌ها، ارسال کالاها و تبلیغات را ارائه می‌دهد. همه این خدمات هزینه‌بر بوده و باید توسط فروشنده پرداخت شود.

فارغ از اینکه دیجی کالا چند درصد کمیسیون می‌گیرد، دریافت این هزینه کمک می‌کند تا بتواند زیرساخت‌های فروش و انبارداری خود را توسعه دهد. کمیسیونی که فروشنده می‌پردازد، نقش بسیار مهمی در تامین مالی شرکت داشته و به بقای آن کمک می‌کند.

کمیسیون در دیجی کالا چگونه محاسبه می‌شود؟

جعبه نارنجی در چرخ خرید

کمیسیون دیجی کالا از فروشندگان بر اساس دسته‌بندی محصولات و همچنین سطح فروشنده بستگی دارد. دسته بندی‌های محصول در دیجی کالا کاملا روشن و مشخص است و از کالا دیجیتال گرفته تا لوازم شوینده و سوپرمارکتی را شامل می‌شود.

موضوع بعدی که شاید در ابتدا کمی گیج‌کننده به نظر برسد، سطح فروشنده است. فروشنده‌ها در سه سطح برنزی، نقره‌ای و طلایی دسته‌بندی می‌شوند:

  • سطح برنزی: برنزی اولین سطحی است که هر فروشنده‌ای در بدو ورود وارد آن می‌شود. همه افرادی که از صفر تا ۷۰۰ کالا در ماه به فروش برسانند در گروه برنزی قرار می‌گیرند.
  • سطح نقره‌ای: زمانی که بتوانید فروش محصولات ماهانه خود را از ۷۰۰ بالاتر ببرید، وارد سطح نقره‌ای می‌شوید.
  • سطح طلایی: بالاترین سطح، طلایی است که فروشندگانی در آن قرار دارند که ماهانه بیش از ۱۷۰۰ کالا فروخته‌اند.

بر اساس دسته بندی بالا، میزان کمیسیون محاسبه‌شده متفاوت است. فروشندگان سطح برنزی شامل ۱ تا ۸ درصد کمیسیون، گروه نقره‌ای ۲ تا ۹ درصد و گروه طلایی تا ۱۱ درصد می‌شوند.

درامد فروشندگان دیجی کالا معمولا چقدر است؟ مطمئنا این موضوع برای شما هم سوال شده؛ پس مطلب را از دست ندهید.

آیا نرخ کمیسیون بر اساس نوع کالا متفاوت است؟

کمیسیون دیجی کالا بر اساس دسته بندی کالاها متفاوت بوده و بعضی از گروه‌ها کمیسیون بالاتری دارند. برای اینکه بدانیم دیجی کالا چند درصد کمیسیون میگیرد، باید ابتدا با دسته‌بندی‌ها آشنایی داشته باشیم. هنگامی که وارد سایت دیجی کالا می‌شوید، در بالای صفحه دسته بندی‌ها را مشاهده می‌کنید. از کالای دیجیتال و موبایل تا محصولات بومی و محلی در دیجی کالا وجود دارد.

کالاهایی که تقاضای زیادی دارند و به سرعت به فروش می‌روند، کمیسیون کمتری دارند. با این حال با نگاه به جدول زیر می‌توانید نگاهی اجماغلی به محصولات و نرخ کمیسیون آن‌ها داشته باشید.

دسته بندیدرصد کمیسیون
ابزار ایمنی، ساختمانی و صنعتی۶.۰۰
ابزار سفر۹.۵۰
ابزار نظافت خانه۱۲.۰۰
ابزار و تجهیزات جانبی ورزشی۱۰.۰۰
خودرو۰.۵۰
روشنایی۷.۰۰
روغن و لوازم جانبی خودرو و موتورسیکلت۶.۵۰
ساز و تجهیزات جانبی۹.۰۰
غذا و لوازم حیوانات خانگی۷.۵۰
فرش و موکت۸.۰۰
قطعات یدکی خودرو و موتور سیکلت۵.۰۰
کتاب و مجله۸.۰۰
پوشاک و اکسسوری۱۵.۰۰
ساعت و عینک آفتابی۱۲.۰۰
نوشیدنی۱۰.۰۰
مراقبت از پوست و مو۸.۰۰
گل و مواد غذایی تازه۵.۵۰
آجیل و تنقلات۱۰.۰۰
کنسول، لپتاپ، کامپیوتر و لوازم اداری۳.۰۰
ساعت هوشمند، ابزار ذخیره‌سازی و سخت افزار۲.۵۰

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید محصولاتی که فروش بالاتری دارند، درصد کمیسیون کمتری دارند. بنابراین افرادی که قصد دارند به عنوان فروشنده در دیجی کالا فعالیت کنند، لازم است بین درصد کمیسیون و دسته بندی برنزی، نقره‌ای و طلایی تناسب ایجاد کنند.

تاثیر کمیسیون دیجی کالا روی قیمت نهایی کالا

گفتیم که کمیسیون دیجی کالا از فروشندگان بستگی به دسته بندی و نوع محصول دارد. فروشنده باید در نظر بگیرد که بر اساس میزان کمیسیون پرداختی به دیجی کالا، باید قیمت نهایی محصول را چقدر قرار دهد. علاوه بر این، در بازارهای رقابتی نمی‌توان قیمت نهایی را بیش از اندازه بالا برد؛ زیرا فروش به شدت کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین اینکه دیجی کالا چند درصد کمیسیون می‌گیرد، روی قیمت نهایی محصول از سوی فروشنده تاثیر مستقیم می‌گذارد. از طرفی اگر فروشنده‌ای تصمیم بگیرد تا روی محصول خود تخفیف بگذارد، باید درصد کمیسیون را بر مبنای قیمت بدون تخفیف کالا محاسبه کند.

نکات مهم در زمینه کمیسیون دیجی کالا

اگر قصد دارید تا به عنوان فروشنده در دیجی کالا مشغول به کار شوید، لازم است علاوه بر اطلاعاتی که بالاتر گفتیم نکات مهم زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • به عنوان فروشنده توصیه می‌کنیم تا قبل از ارائه محصولات، هزینه‌های مربوط به کمیسیون را بررسی کنید تا بتوانید قیمت نهایی را به درستی تعیین کنید.
  • قیمت‌ها به گونه‌ای تعیین کنید که هم حاشیه سود کافی داشته باشید و هم قیمت شما در مقایسه با رقبا بیش از اندازه کم یا زیاد نباشد.
  • اگر محدودیتی برای انتخاب دسته بندی ندارید، به سراغ محصولاتی بروید که کمیسیون کمتری دارند.
  • سعی کنید برای مشتریان وفادار خود پیشنهادات ویژه‌ای قرار دهید تا دوباره از شما خرید کنند.
  • حتما در زمینه بازاریابی و فروش مطالعه کنید تا بتوانید بهترین استراتژي‌ها را پیاده‌سازی کنید.
  • همزمان با فروش محصولات خود در دیجی کالا، در پلتفرم‌های مختلف کالاهای خود را تبلیغ کنید.

سخن پایانی؛ آیا با وجود کمیسیون دیجی کالا همکاری با این شرکت به‌صرفه است؟

در این مقاله در مورد موضوع کمیسیون دیجی کالا از فروشندگان صحبت کردیم. گفتیم که درصد کمیسیون بستگی به دسته‌بندی محصولات دارد و همچنین میزان فروش روی کمیسیون فروشندگان تاثیر مستقیم می‌گذارد. در انتها لازم است به این سوال پاسخ دهیم که بر اساس مقدار کمیسیونی که دیجی کالا دریافت می‌کند، آیا همکاری با آن به‌صرفه است؟

پاسخ این سوال را نمی‌توان با یک بله یا خیر ساده داد؛ زیرا شرایط هر شخص و برند منحصر‌به‌فرد است. اگر استراتژي بازاریابی خود را به درستی تعیین کرده باشید، می‌توانید به این سوال پاسخ دقیق‌تری بدهید. برای بعضی از افراد و دسته‌بندی‌ها، همکاری با دیجی کالا به مراتب به صرفه‌تر از فروش به تنهایی است.

پرسش های متداول در مورد کمیسیون دیجی‌کالا

چگونه متوجه شویم که دیجی کالا چند درصد کمیسیون میگیرد؟

درصد کمیسیون‌های دیجی کالا بر اساس محصولات مختلف تعیین می‌شود. هنگامی که به عنوان فروشنده در دیجی کالا ثبت نام می‌کنید، می‌توانید به لیست کامل آن دسترسی داشته باشید.

آیا دریافت کمیسیون از سوی دیجی کالا منطقی است؟

دیجی کالا یک پلتفرم بسیار معروف بوده که برای ارائه خدمات خود، زیرساخت‌های فراوانی دارد. همچنین بستری را برای ارسال محصول و پشتیبانی از مشتریان فراهم می‌کند. در نتیجه دریافت کمیسیون برای این شرکت کاملا عملی منطقی و فکر شده است.

چگونه بهتر می‌توانیم محصولات خود را در دیجی کالا بفروشیم؟

برای اینکه بتوانید فروش بالایی داشته باشید لازم است تا به اصول بازاریابی به خوبی مسلط باشید. عواملی مانند نحوه قیمت گذاری، پروموت محصول و ارائه کالای باکیفیت از عوامل مهم در این زمینه هستند.

به اشتراک بگذارید
سپیده طلوعی
سپیده طلوعی

فارغ التحصیل مهندسی شیمی هستم اما علاقه‌ام را بین کلمات و خطوط پیدا کردم. نوشتن، یکی از سرگرمی‌های محبوبم از دوران کودکی بوده که در بزرگسالی تبدیل به شغل و حرفه‌ام شد. نوشتن از هرچیزی، باعث قدرتمند شدن تفکر نقاد و نگاه تحلیلی به مسائل می‌شود. نوشتن نه تنها راهی برای آرامش ذهن که مسیری برای توسعه خلاقیت و یادگیری است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *