شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب را در اینستاگرام به خود جذب کنید. به همین دلیل هم استفاده از «قلاب» مناسب بیش از هرچیزی اهمیت دارد و در کسری از ثانیه مخاطب دست از اسکرول کردن برمیدارد. احساس ناکافی بودن یا کنجکاو کردن مخاطب دو قلاب (Hook) بسیار مهم برای جلب توجه است. در ادامه این مقاله میکسین با موارد بیشتری آشنا میشویم.
۱. کنجکاوی و غافلگیری مخاطب
یکی از اولین هوکهایی که توجه مخاطبان را به شدت جذب میکند، غافلگیر کردن آنها است. «مطمئنم نمیدونستید که ….» یا «آیا میدانید که ….» و سوالاتی از این دست، ذهن بیننده را به سمتی میکشاند که به پاسخ علاقهمند باشد.
به عنوان مثال اگر یک آنلاین شاپ در زمینه فروش لوازم تحریر هستید، میتوانید بپرسید «شرط میبندم نمیدونستید اولین مداد کی درست شده؟» یا «مطمئنم نمیدونید که نیوتن با چی مینوشته» و با آن هم مخاطب را علاقهمند کنید و هم پاسخی به سوال بدهید.
ارائه آمارهای واقعی یا یک ویژگی جالب برای ارضای کنجاوی مخاطب همیشه موثر واقع میشود. در ادامه چند قلاب مهم را مشاهده میکنید:
- «راستشو بخوای، خودمم باورم نمیشد…»
- «منم تا چند روز پیش فکر میکردم این شایعه است ولی…»
- «این چیزی که میخوام بگم رو هیچکس بهت نمیگه…»
- «اگه بدونی من چقدر دیر فهمیدم اشتباهه، شوکه میشی!»
- «فکر میکنی همه چیز رو درباره این موضوع میدونی؟ بذار غافلگیرت کنم»
- «این راز باعث شد بالاخره تلاشهام نتیجه بدن»
این اشتباهات را در اینستاگرام انجام نده: ۵ اشتباه مرگبار آنلاینشاپها در اینستاگرام که نباید انجام دهید!
۲. ترس از دست دادن و نیاز شدید
دومین قلابی که بیننده را وادار میکند ویدیوی شما را تماشا کند، ترس از دست دادن یا نیاز شدید به یک چیز است. عبارتهایی مانند «شما حتما در زندگی به این نیاز دارید» یا «روز خود را بدون …. شروع نکنید» حس از دست دادن و عقب ماندن را ایجاد میکند. به عنوان مثال یک اینفلوئنسر زیبایی یا آنلاین شاپ فروش لوازم آرایشی و بهداشتی میتواند مخاطب را برای داشتن یک روتین پوستی به این روش تشویق کند.
توجه اغلب مخاطبان به راحتی به چنین موضوعاتی جلب نمیشود؛ زیرا تصور میکنند که همه نکات لازم را میدانند. پس باید اول احساس عقب ماندن یا فومو (Fear of Missing Out) را در آنها تقویت کنید و سپس پاسخ مناسب را ارائه دهید. چند هوک مناسب در زمینه فومو را در زیر مشاهده میکنید:
- «حواست باشه! چون ممکنه این فرصت هیچوقت تکرار نشه»
- «آدمهایی که الان دارن این کارو میکنن، تو میانسالی بدنهای سالمتری دارن»
- «با مصرف این خوراکیها، دیرتر مریض میشی»
- «اگه این قابلیتو روی گوشیت فعال نکنی، اطلاعاتت هک میشن»
از فومو زمانی استفاده کنید که واقعا چیز جدیدی برای ارائه دادن داشته باشید.
۳. داستانسرایی و روایتهای شخصی

انسانها ذاتا به داستان و روایت علاقه دارند؛ پس چرا ما از آن برای قلاب محتوای خود استفاده نکنیم؟ قلابهایی مانند «چگونه در عرض ۶ ماه به وزن دلخواه رسیدم» یا «این مورد برای مادران شاغل بهترین راهکاره» مستقیما مخاطب را هدف قرار میدهند. از طرفی با صحبت کردن از یک تجربه شخصی، باعث میشود آنها احساس دیده شدن و تعلق داشته باشند. موارد زیر میتوانند هوکهای جذابی برای ریلزهای شما باشند:
- «به عنوان یک فروشنده، تازه فهمیدم که…»
- «اگه این نکات رو در زمان دانشجویی میدونستم، نمرههام بالاتر بود…»
- «شاید هیچکس بهت نگفته که میشه با کارمندی هم پسانداز کرد…»
- «کاش وقتی تازه مادر شده بودم، یک نفر این رو به من میگفت….»
از این قلابها در شکلها و مدلهای مختلف میتوانید در شروع ویدیوهای خود استفاده کنید. فقط دقت کنید که حتما بعد از آن روایت جذاب و گیرایی را با مخاطب در میان بگذارید.
۴. دادن دستور مستقیم به مخاطب
گاهی اوقات رک بودن معجزه میکند. پس به عنوان یک قلاب جذاب میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. عبارتهایی مانند «اسکرول کردن را همین الان متوقف کن!» یا «صبر کن و این ویدیو رو تا انتها تماشا کن» مستقیم مخاطب را درگیر محتوای شما میکند. این مدل هوک یک لحظه تامل را در فید پر سروصدای اینستاگرام ایجاد میکند. نکته کلیدی این است که بلافاصله با محتوایی که آن دستور را توجیه میکند، ادامه دهید. به عنوان مثال اگر میگویید همین الان اسکرول کردن را متوقف کن، پس باید یک دلیل خوب به مخاطب بدهید.
- «صبر کن تا بهت بگم چرا این ویدیو رو داری میبینی»
- «یه دقیقه نزن ویدیوی بعدی تا بهت بگم برنده این ماه کیه»
- «دوست داری اولین عکسمو ببینی؟»
در این مطلب راهکار مشکل کاهش بازدید پستهای خود را پیدا کنید: چرا ویو استوری و ریلز افت میکند؟
۵. راهکار ارزشمند و سریع
این هوکها با ارائه یک مزیت یا راهحل واضح عمل میکنند. پس باید به این صورت شروع شوند که «این نکته میتونه بازی زندگیتو تغییر بده…» یا «راهکار سریع برای خلاص شدن از شر جوشهای سمج» و موارد دیگر در لحظه یک راهکار ارزشمند، سریع و کاربردی را در اختیار مخاطب قرار میدهد. عبارتهای چشمگیر و دقیق بیننده را جذب میکنند؛ اما دقت کنید که باید واقعا محتوای ارزشمندی به او ارائه دهید.
- «این نکات میتونن بهرهوری در کار رو افزایش بدن»
- «این ترفند هر هفته، ساعتها در وقت من صرفهجویی میکنه…»
- «با این راهکار خونهات رو از اول بچین»
- «با مواد داخل یخچال میتونی یک غذای رستورانی تهیه کنی»
همه این قلابها مخاطب را متقاعد میکند که راهکاری سریع و کاربردی در اختیارش قرار میدهد.
هیچکدام از این قلابها را بیمورد استفاده نکنید. وقتی به مخاطب وعدهای میدهید، حتما آن را برآورده کنید.
کلام پایانی؛ استراتژیهای هوشمندانه قلاب نویسی
در این مقاله به بررسی قلابها و مواردی پرداختیم که با استفاده از آنها میتوانید مخاطب را به محتوای خود جذب کنید. استفاده صحیح از این قلابها نه تنها تعامل را افزایش میدهد که میتواند فروش شما را هم بیشتر کند. دقت داشته باشید که باید پاسخ مناسبی در ادامه این قلابها به مخاطب بدهید.
| انواع قلاب | نمونه قلاب | بهترین کاربردها | دلیل اثربخشی این قلاب |
|---|---|---|---|
| کنجکاوی و غافلگیری مخاطب | «شرط میبندم نمیدونستی…» | تیزر تبلیغاتی محصولات، حقایق آموزشی | از کنجکاوی آدمها استفاده میکند/ پاسخ شگفتانگیز به مخاطب میدهد |
| ترس از دست دادن و نیاز شدید | «به این نکته حتما نیاز دارید» | یک ترفند زندگی، نکته فوری و محصول ضروری | به بیننده القا میکند که در چیز ارزشمندی را از دست میدهد |
| داستانسرایی و روایتهای شخصی | «چگونه از … به … رسیدم» | داستانهای شخصی، روایت پیشرفت و تغییر | انسانها عاشق داستان هستند |
| دادن دستور مستقیم به مخاطب | «تا آخرش ببین» | به حداکثر رساندن زمان تماشا، جلب توجه فوری | دستورالعملهای مستقیم میتواند توجه مخاطب را جلب کند/ کنجکاوی ایجاد کند |
| راهکار ارزشمند و سریع | «این راهکار زندگی شما را تغییر میدهد» | ویدیوهای آموزشی، ترفندها و نکات | بلافاصله یک راهحل میدهد/ نکات تغییر دهنده در زندگی ارائه میدهد. |
پرسش های متداول در مورد قلابهای کاربردی در اینستاگرام
بدون هوک یا قلاب، فرصت جلب کردن توجه مخاطب را به راحتی از دست میدهید و تنها افرادی ویدیو را مشاهده میکنند که به قصد دیدن محتوای شما وارد اینستاگرام شدهاند.
یک قلاب خوب باید متناسب با محتوا باشد، مخاطب را درگیر کند و پاسخ قانعکنندهای در ادامه داشته باشد.
نه شما باید مخاطب خود را شناخته و متناسب با پرسونای آن قلاب را طراحی و اجرا کنید.
منبع: stackinfluence





