فروش آنلاین گیاهان دارویی؛ از کجا شروع کنیم؟

بعضی از کسب‌وکارها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و رشد خوبی را تجربه کرده‌اند. یکی از این بیزینس‌ها، عطاری بوده که تبدیل به فروشگاه‌های بزرگ با محصولات متنوع شده است. با این حال هنوز در فضای آنلاین رشد چندانی نداشته است. تا حالا فکر کرده‌اید که چگونه یک فروشگاه اینترنتی عطاری راه اندازی کنیم؟ اصلا چنین ایده‌ای با موفقیت روبرو می‌شود؟ ما در این مقاله از به بررسی موضوع راه اندازی فروشگاه آنلاین عطاری می‌پردازیم و مراحل آن را قدم به قدم بررسی می‌کنیم. در نهایت به این سوال مهم می‌رسیم که بهترین روش برای داشتن یک سایت عطاری چگونه است؟ پس تا پایان همراه ما باشید.

چرا باید به سراغ راه اندازی فروشگاه آنلاین عطاری برویم؟

بیشتر ما عطاری را به صورت مغازه‌های کوچک و کم‌نور در خیابان‌های شلوغ به خاطر می‌آوریم اما واقعیت تغییر کرده است. در سال‌های اخیر نه تنها در ایران، بلکه در آمریکا، اروپا، خاورمیانه و شرق آسیا نیز استقبال از گیاهان دارویی و مفهوم عطاری افزایش پیدا کرده است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید اندازه بازار عطاری در سال 2024 بیش از 85 میلیارد دلار بوده است. نرخ رشد این بازار در بازه زمانی 2025 تا 2034 برابر با 20 درصد بوده که همین موضوع، دلیل خوبی برای شروع یک کسب‌وکار آنلاین در این زمینه است.

گرافی از اندازه بازار محصولات عطاری
منبع: polarismarketresearch

حالا به این سوال می‌رسیم که چه دلایلی وجود دارد که این کسب‌وکار در زمینه آنلاین با استقبال روبرو شود؟

  • دسترسی گسترده: در فروش حضوری شما تنها محدود به مشتریانی هستید که در آن محله یا نهایتا همان شهر حضور دارند. این در حالی است که در فروش اینترنتی دسترسی بسیار گسترده و از سراسر کشور است.
  • بالا رفتن هزینه اجاره فروشگاه: هزینه اجاره مغازه‌ها به خصوص در شهرهای بزرگ و خیابان‌های پرتردد، بسیار بالا بوده و این مشکلات زیادی را برای صاحبان کسب‌وکار ایجاد می‌کند. به همین دلیل فروش اینترنتی در این زمینه بهتر است.
  • فروش 24 ساعته: چند فروشگاه و مغازه در شهر خود می‌شناسید که 24 ساعته باز باشند؟ احتمالا پاسخ این باشد که هیچ فروشگاه شبانه‌روزی ندیده‌اید اما در فضای اینترنت، امکان فروش محصول به صورت 24 ساعته امکان‌پذیر است.
  • ارائه تنوع بالا: شما در فضای آنلاین می‌توانید تنوع بسیار بالایی داشته باشید و از ادویه‌ها و گیاهان ترکیبی خود نیز رونمایی کنید. به عنوان مثال ترکیب مخصوص گلودرد یا دمنوش مناسب خواب راحت ارائه دهید.
  • امکان ساخت هویت برند: در وب این فرصت وجود دارد که هویت برند را به شکل دلخواه بسازید؛ زیرا ابزارهای مختلفی در دست دارید.

البته برای موفقیت در فضای وب نیازمند آموزش فروش اینترنتی عطاری و اصول مهم در این زمینه هستید.

این روزها با داشتن دانش کافی می‌توان هر کسب‌وکاری را وارد فضای آنلاین کرد.

مراحل اولیه راه اندازی فروشگاه آنلاین عطاری

یک زن درمیان گیاهان دارویی

حالا دوباره به این سوال مهم برمی‌گردیم که چگونه یک فروشگاه اینترنتی عطاری راه اندازی کنیم؟ اولین قدم چیست؟ از کجا باید کار را شروع کنیم؟ آیا بدون سرمایه ممکن است؟

برای راه اندازی کسب‌وکار در فضای وب باید اول از هرچیزی نگاه دقیق و تیز‌بینی داشته باشید تا بتوانید رقبا را شناسایی کنید. سپس می‌توانید با آنالیز رقبا، تصمیم بگیرید که مزیت رقابتی شما چه باشد. اقداماتی که در ادامه بررسی می‌کنیم مراحل اولیه راه اندازی فروشگاه آنلاین عطاری شما هستند.

اگر درباره فروشگاه اینترنتی هیچ اطلاعاتی ندارید، آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی را هم مطالعه کنید.

۱. انتخاب نام کسب‌وکار

مغازه عطاری

قرار است مخاطبان شما را به چه نامی بشناسند؟ آیا تصمیم دارید یک اسم سخت و به یادماندنی انتخاب کنید یا نام‌های ساده را ترجیح می‌دهید؟

نام کسب‌وکار شما باید نمایانگر حوزه فعالیت بیزینس بوده و به راحتی در ذهن مخاطب باقی بماند. اسم‌های عجیب و غریب شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسند اما در طولانی مدت به خاطر سپرده نمی‌شوند.

احتمالا بسیاری از مخاطبان برای پیدا کردن پیج یا سایت شما مجبور به سرچ در لیست فالویینگ‌ها شوند که اصلا پیشنهاد نمی‌شود. به این دلیل که ممکن است از خرید از شما منصرف شده و به سراغ رقیب بروند.

از انتخاب اسم‌های ساده نترسید، اسامی پیچیده و عجیب و غریب هیچ احساسی در مخاطب ایجاد نمی‌کند.

برای دریافت راهنمای کامل انتخاب اسم برند کلیک کنید و با این ۷ مرحله به نامی شایسته کسب‌وکارتان برسید!

۲. دریافت مجوزهای قانونی

یکی از نکات مهم هنگام کار در حوزه مواد غذایی و خوراکی این است که باید مجوزهای قانونی را دریافت کنید. شما نمی‌توانید بدون داشتن مجوزهای لازم فعالیت کنید. در صورتی که تا به حال هیچ اقدام قانونی انجام نداده‌اید بهتر است همین حالا شروع کنید.

به هیچ عنوان در زمینه محصولات خوراکی ریسک نکرده و بدون مجوز شروع نکنید.

۳. توجه به طراحی بصری

لوندر و صابون گیاهی

یکی دیگر از اقدامات مهمی که باید به آن توجه کنید، طراحی بصری برند است. طراحی بصری یعنی ترکیب رنگ سایت و المان‌های آن، نحوه چینش محصولات، مدل عکاسی از کالاها و شکلی که آن را به مخاطب عرضه می‌کنید.

برای طراحی بصری می‌توانید از مهارت‌های یک گرافیست کمک گرفته یا اگر ذوق هنری دارید، خودتان شروع کنید. در آینده و با گسترش کسب‌وکار می‌توانید گرافیست استخدام کنید.

۴. انتخاب روش‌های ارسال و انبارداری

یک قفسه با شیشه‌های گیاهان دارویی

از دیگر مراحل اولیه، انتخاب روش نگهداری محصولات و ارسال آن به مخاطب است. قرار است محصولات را چگونه به دست مشتری برسانید؟‌ آیا فضای کافی برای انبارداری دارید؟‌ برای محصولات طبیعی و خوراکی، دمای محیط، پاکیزه بودن آن و میزان رطوبت اهمیت بسیار زیادی دارد.

۵. لیست محصولات و ترکیب‌های پیشنهادی

انتخاب یک لیست متنوع و کاربردی از محصولات می‌تواند در همان بدو ورود مخاطبان را شگفت‌زده کند. آیا می‌توانید از دانش خود استفاده کنید تا محصولات ترکیبی بسازید؟

به عنوان مثال در شروع فصل پاییز، دمنوش‌های گلودرد و افزایش ایمنی بدن انتخاب‌های پرطرفداری خواهند بود. در مقابل برای افرادی که از اضطراب و بی‌خوابی رنج می‌برند، دمنوش آرامش‌بخش و خواب‌آور باید ارائه کنید.

یک مزیت رقابتی مهم برای فروشگاه آنلاین عطاری، ارائه محصولات ترکیبی بوده که در هیچ فروشگاه دیگری وجود ندارد.

اجرای اصول بازاریابی دیجیتال در فروشگاه آنلاین عطاری

پیرمردی در حال اندازه گیری گیاهان دارویی

یکی از ستون‌های موفقیتی که در آموزش فروش اینترنتی عطاری مورد بررسی قرار می‌گیرد، رعایت اصول بازاریابی دیجیتال است. هرچه در زمینه بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) بهتر عمل کنید، بازار هدف شما را بهتر پیدا می‌کنند.

صحبت از بازار هدف شد که یکی از جنبه‌های کلیدی بازاریابی خوب است. شما باید بتوانید مخاطبان خود را از بین میلیون‌ها انسانی که آن بیرون هستند پیدا کنید. افرادی که دقیقا به دنبال محصولات و خدمات شما بوده و حاضر هستند برای آن هزینه کنند.

آیا می‌دانید که چه روش‌هایی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد؟

شاید از بیشتر افراد شنیده باشید که فعالیت در اینستگرام ضروری است، اما در بین همه این موارد شما باید اول به سراغ راه اندازی سایت بروید. داشتن سایت به کسب‌وکار شما اعتبار بخشیده و آن را در ردیف بیزینس‌های حرفه‌ای قرار می‌دهد اما چگونه باید سایت را راه‌اندازی کنیم؟‌ آیا باید زبان‌های برنامه‌نویسی را بلد باشیم؟

برای فروش موفق و کسب اعتبار نزد مشتریان، باید اینماد داشته باشید. روش‌ دریافت آن را نمی دانید؟ مقاله استعلام اینماد الکترونیکی را مطالعه کنید.

راه اندازی سایت عطاری را چگونه انجام دهیم؟

دو قاشق با گیاهان دارویی

برای راه اندازی فروشگاه آنلاین عطاری روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به نیاز و بودجه شما مشخص می‌شود. اگر بودجه خیلی زیادی دارید، بدون تلف کردن زمان به سراغ سایت با برنامه‌نویسی بروید زیرا کامل‌ترین چیزی خواهد بود که مشاهده می‌کنید.

این در حالی است که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط توان پرداخت هزینه‌های طراحی سایت با کدنویسی را ندارند. در نتیجه یا اصلا به سراغ سایت نمی‌روند یا به دنبال روش‌های ساده‌تر هستند. ما هم در اینجا قصد داریم به دو روش دیگر برای طراحی سایت بپردازیم:

  1. طراحی سایت از طریق وردپرس
  2. طراحی سایت با سایت ساز آنلاین

۱. طراحی سایت از طریق وردپرس

از آن‌جایی که مطمئنا بودجه کافی برای داشتن یک سایت با برنامه‌نویسی را ندارید اصلا به آن نمی‌پردازیم. به همین دلیل مستقیم به سراغ اولین انتخاب در دسترس شما یعنی وردپرس می‌رویم.

طراحی سایت با وردپرس نیازمند تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی نیست. شما باید یک قالب دلخواه خریداری کرده و با توجه به نیاز، افزونه‌ها را به سایت اضافه کنید. به عنوان مثال برای داشتن یک فروشگاه آنلاین شما نیاز به افزونه ووکامرس دارید.

البته مساله‌ای که در مورد راه اندازی سایت وردپرسی وجود دارد، هزینه بالای آن است. شما باید برای خرید هر قالب و افزونه مبلغ زیادی پرداخت کرده و در صورت وجود باگ در سایت، به سراغ یک طراح سایت بروید.

بنابراین با اینکه در مقایسه با برنامه‌نویسی هزینه کمتری داشته اما بدون سرمایه امکان‌پذیر نیست. پس چه راهکاری وجود دارد؟

در مقاله بهترین قالب‌های وردپرس با قالب‌های متنوع و کاربردی این سیستم مدیریت محتوا آشنا شوید.

۲. طراحی سایت با سایت ساز آنلاین

تا به حال چیزی درباره سایت ساز شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که می‌توانید در کمتر از یک روز سایت خود را داشته باشید؟ آن هم درست با طراحی موردنظر و دلخواه؟

سایت سازها، سرویس‌هایی هستند که با قیمت بسیار پایین عرضه می‌شوند. همچنین به سادگی و بدون نیاز به دانش فنی می‌توانید سایت خود را طراحی کنید. یکی از شرکت‌هایی که سرویس سایت‌ ساز ارائه می‌دهد، میکسین است.

میکسین با سال‌ها تجربه در این مسیر، به خوبی با نیاز مخاطب آشنا است. در نتیجه شما تنها کافی بوده تا مدت اشتراک مورد نظر را انتخاب کرده و هزینه آن را بپردازید. سپس قادر خواهید بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن فروشگاه آنلاین عطاری خود را داشته باشید.

احتمالا این سوالات برای شما پیش آمده که چگونه از خدمات میکسین استفاده کنید؟‌ چگونه یک فروشگاه اینترنتی عطاری راه اندازی کنیم؟ آیا باز هم باید به دنبال ثبت هاست و دامنه باشید؟ راه اندازی درگاه پرداخت آنلاین چگونه است؟

میکسین، رویای داشتن یک سایت حرفه‌ای برای کسب‌وکار شما را ممکن ساخته است. بدون نیاز به دانش فنی، برنامه‌نویسی و صرف هزینه‌های بالا برای قالب و افزونه می‌توانید سایت حرفه‌ای خود را داشته باشید.

در هریک از مراحل ثبت درخواست که سوال داشتید، می‌توانید از تیم پشتیبانی میکسین راهنمایی دریافت کنید.

مزایا و خدمات گسترده میکسین

لوندر و یک شیشه روغن گیاهی

یکی از نکات مهم در راه اندازی فروشگاه آنلاین عطاری این است که محصولات را در زمان مناسب و به صورت سالم به دست مشتری برسانید. از طرفی راه‌اندازی یک سیستم ارسال دقیق هزینه اولیه بسیار زیادی برای شما دارد اما میکسین برای این مشکل راه‌حلی دارد.

با خرید سرویس‌های سایت ساز میکسین، می‌توانید از روش‌های مختلف ارسال استفاده کنید. به عنوان مثال این امکان وجود دارد تا سفارش مشتری با پیک به دست او رسیده و سپس هزینه تسویه شود. علاوه بر این، میکسین خدمات جانبی دیگری هم ارائه می‌دهد:

  • قیمت مناسب
  • امکان اتصال فروشگاه به ایمالز و ترب
  • با قابلیت توسعه در صورت بزرگ شدن بیزینس
  • ارائه گزارش عملکرد
  • تهیه نقشه سایت
  • انتقال دسته‌ای محصولات از اینستاگرام به سایت
  • امکان شخصی‌سازی
  • ارائه دامنه رایگان
  • راه‌اندازی درگاه پرداخت مستقیم و غیرمستقیم
  • امکان راه‌اندازی درگاه پرداخت قسطی
  • ارائه دسته‌بندی‌های متنوع
  • ظرفیت نامحدود

مساله این است که شما بتوانید هرچه زودتر کسب‌وکار خود را در فضای دیجیتال فعال کنید. بنابراین با میکسین سرعت عمل شما افزایش پیدا کرده و هرچه سریع‌تر نتیجه مثبت عملکرد خود را مشاهده می‌کنید.

شما هم‌چنین می‌توانید با فروش محصولات در باسلام، نرخ فروش خود را افزایش دهید. برای آشنایی با این روش مقاله چگونه در با سلام بفروشیم را مطالعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله درباره راه اندازی فروشگاه آنلاین عطاری و نکات مهم مربوط به آن صحبت کردیم. گفتیم که شما برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی باید یک وبسایت معتبر راه اندازی کنید. سپس با ارائه محصولات متنوع و خلاقانه، مشتریان بیشتری به دست آورید. در این مسیر نیاز به یک سرویس با هزینه مناسب و رابط کاربری ساده دارید.

در این‌جا میکسین را به عنوان یک سرویس ارائه دهنده در زمینه سایت معرفی کردیم که نه تنها مقرون به صرفه بوده بلکه امکانات گسترده‌ای هم دارد. حالا شما با توجه به این پیشنهاد، دوست دارید هرچه زودتر سایت خود را راه اندازی کنید؟ آیا سریع بودن روند ساخت سایت و هزینه پایین آن، برای شما مناسب است؟

فروشگاه ساز آنلاین میکسین رویای داشتن یک کسب‌وکار آنلاین بدون سرمایه را ممکن کرده است. دیگر نیازی به دردسرهای ثبت دامنه و هاست ندارید زیرا با خرید سرویس مورد نظر خود از میکسین، همه این موارد فعال خواهند شد. پس همین حالا از طریق راه‌های ارتباطی مشاوره رایگان خود برای اولین سایت حرفه‌ای را دریافت کنید.

پرسش های متداول در مورد راه اندازی فروشگاه آنلاین عطاری

آیا مشتریان به محصولات عطاری آنلاین اعتماد می‌کنند؟

موضوع اعتماد مشتری هیچ ارتباطی به نوع محصولات ندارد؛ بلکه با برندینگ صحیح می‌توانید اعتبار لازم را نزد مخاطبان خود به دست آورید.

چگونه می‌توانیم در بیزینس عطاری خلاقانه عمل کنیم؟

برای خلاق بودن باید سوالات صحیح بپرسید. این سوالات صحیح شامل پیدا کردن نیاز مخاطب و آماده کردن محصول مناسب برای آن نیاز است.

آیا فروشگاه آنلاین عطاری نیاز به مجوز خاصی دارد؟

برای فعالیت در حوزه مواد غذایی شما باید از سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشید.

🔗 منابع: desygner | learningherbs | acs

به اشتراک بگذارید
سپیده طلوعی
سپیده طلوعی

فارغ التحصیل مهندسی شیمی هستم اما علاقه‌ام را بین کلمات و خطوط پیدا کردم. نوشتن، یکی از سرگرمی‌های محبوبم از دوران کودکی بوده که در بزرگسالی تبدیل به شغل و حرفه‌ام شد. نوشتن از هرچیزی، باعث قدرتمند شدن تفکر نقاد و نگاه تحلیلی به مسائل می‌شود. نوشتن نه تنها راهی برای آرامش ذهن که مسیری برای توسعه خلاقیت و یادگیری است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *