قابلیت کولب Collab اینستاگرام؛ چرا برندهای باهوش به سراغ پست مشترک می‌روند؟

اینستاگرام فضایی قدرتمند برای برندها بوده تا هم فعالیت خود را گسترش دهند و هم ارتباطات معناداری بسازند. پست‌های Collab یک عامل تغییردهنده برای برندها و آنلاین شاپ‌ها است که استفاده صحیح از آن می‌تواند مخاطبان و فروش بسیاری به ارمغان بیاورد. ما در این مقاله از میکسین اول به این سوال می‌پردازیم که چطور می‌توان پست کولب داشت و سپس درباره مزایای این همکاری صحبت خواهیم کرد.

پست Collab‌ چیست و چرا همه درباره آن حرف می زنند؟

در سال 2021 اینستاگرام قابلیتی به نام پست مشترک (Collaboration Posts) که به صورت اختصار به آن Collab می‌گویند را به کاربران خود معرفی کرد. پست مشترک، محتوایی است که بین دو یا چند پروفایل به صورت همزمان به اشتراک گذاشته می‌شود و هدف از آن، افزایش احتمال دیده شدن یک برند است.

هنگامی که دو یا چند نفر با هم پست Collab می‌گذارند، در همه آن پروفایل‌ها این پست نمایش داده می‌شود. بنابراین به طور همزمان، دنبال‌کنندگان همه این پیج‌ها محتوا را مشاهده می‌کنند. این کار باعث جذب مخاطب جدید و افزایش اعتبار برند می‌شود. آیا می‌دانید چگونه می‌توانید پست‌های کولب را در اینستاگرام خود قرار دهید و اصلا چه مزیتی برای شما دارد؟

چطور یک پست کولب موفق بسازیم؟ از ایده تا انتشار

انجام پست‌های کولب برای برندها می‌تواند اثرات مثبت بسیاری داشته باشد؛ اما بسیاری از آنلاین شاپ‌ها نمی‌دانند که با این مدل محتوا می‌توانند تعامل صفحه خود را افزایش دهند. در زیر دستورالعمل قرار دادن پست‌های collab را با هم بررسی می‌کنیم:

بیشتر بخوانید: چطور یک چالش اینستاگرامی بسازیم که واقعا وایرال شود؟ راز چالش‌های میلیون‌ویویی

۱. انتخاب پیج‌های مناسب برای همکاری  

در اولین قدم باید صفحاتی که محتوای متناسب با شما را دارند انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر لوازم تحریر می‌فروشید، با هنرمندان، نقاشان و بلاگرهای روزمره می‌توانید همکاری کنید. فقط دقت کنید که ارزش‌ها و سبک فعالیت آن‌ها با برند شما همخوانی داشته باشد.

۲. تعیین هدف برای نتیجه بهتر

قبل از انجام پست‌های مشترک باید هدف را مشخص کنید. بدون هدف، هیچ نتیجه‌ای از این همکاری کسب نمی‌کنید.

  • به دنبال افزایش فالور هستید؟
  •  قصد دارید فروش را افزایش دهید؟
  • نیازمند تعامل بیشتر در صفحه خود هستید؟

نوع همکاری را باید تعیین کنید که به شکل تصویر تکی، استوری، ریل یا پست اسلایدی تهیه شود.

۳. هماهنگی محتوا و طراحی گرافیک

سبک بصری و پیام محتواها باید با هم هماهنگ باشند. اگر محتوای یکی از پیج‌ها ساده و رنگی بوده، نباید سبک پیج همکاری مینیمال باشد.

به علاوه حتما لوگو، هشتگ و تگ‌های مناسب در محتوا قرار دهید و در صورت نیاز، سناریو به شکل مشترک نوشته شود تا همه طرفین با آن موافقت داشته باشند.

۴. انتشار پست مشترک

هنگام انتشار پست collab یکی از پیج‌ها به عنوان صفحه اصلی و باقی به عنوان پیج‌‌های همکار قرار می‌گیرند. پس در این زمینه باید با پیج‌های همکار مشورت کنید تا کدام یک به عنوان صفحه اصلی عکس یا ویدیو را منتشر کند. بهتر است در کپشن هم به همکاری پیج‌ها اشاره کنید.

۵. رصد و تحلیل نتایج

بعد از اینکه پست مشترک قرار داده شد، باید آمار آن را رصد و ‌آنالیز کنید. هیچ کمپینی بدون تحلیل و رصد کردن لیدها نتیجه نخواهد داشت. در صورتی که با آمار عجیب و غریبی برخورد کردید، حتما موارد مناسب را یادداشت کرده تا در پست‌های آینده رعایت کنید.

ایده‌هایی که وایرال می‌شوند!

پست‌های کولب فقط به تگ کردن یک یا دو پروفایل دیگر ختم نمی‌شود، بلکه آگاهی از برند شما را افزایش می‌دهد و اگر پیج مناسبی را برای همکاری انتخاب کرده باشید، مخاطبان جدید و هدفمندی را جذب می‌کند. حالا به این بخش مهم می‌رسیم که چه راه‌های خلاقانه‌ای برای استفاده از پست‌های collab‌ وجود دارد؟

  • چالش‌ها و پست‌های مسابقه: برگزار کردن مسابقه بین دو برند یا یک چالش خلاقانه، می‌تواند برای همه طرفین مفید باشد. به عنوان مثال اگر یک آنلاین شاپ وارد کننده لوازم آرایشی هستید می‌توانید با یک بیوتی بلاگر چالش بگذارید. عنوان این چالش هم می‌تواند «خلاقانه‌ترین میکاپ با سه آیتم خاص» باشد.
  • محتواهای پشت صحنه: محتواهای پشت صحنه همیشه برای مخاطبان جذاب است زیرا حس کنجکاوی را ارضا می‌کند. علاوه بر این حس اعتماد و صمیمیت را افزایش می‌دهد.
  • پست‌های آموزشی و محتواهای ارزشمند: محتواهای ارزشمند یعنی محتواهایی که اطلاعاتی به مخاطب اضافه می‌کند. به عنوان نمونه «چطور از این دو محصول در کنار هم استفاده کنیم؟» یا «سه راز که در مورد این محصول نمی‌دانستید» و در واقعیت هم اطلاعات ارزشمندی را با مخاطب به اشتراک بگذارید.
  • ریلز تبلیغاتی با همکاران: ویدیوهای تبلیغاتی برای معرفی، فروش یا آگاهی از برند یا محصول اهمیت زیادی دارند. از آن‌جایی که ویدیو جذاب‌تر از عکس بوده، احتمال به اشتراک گذاری آن هم افزایش پیدا می‌کند.
  • پست‌های سریالی: داستان‌سرایی در پست‌های سریالی اهمیت بسیار زیادی دارد. یک داستان یا سناریوی کوتاه را ایده‌پردازی کنید و هر قسمت آن را به عنوان یک پست مشترک برای مخاطبان منتشر کنید.

شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید، هزاران ایده خلاقانه و جذاب برای تولید محتوا را اجرا کنید.

برای بهتر دیده شدن در فضای اینستاگرام باید درس‌هایی از امیرحسین قیاسی را یاد بگیرید.

از افزایش فروش تا رشد فالور؛ مزایای پست‌های Collab

پست‌های مشترک، چیزی فراتر از سوار شدن روی موج ترندها است. این قابلیت به آنلاین‌ شاپ‌ها اجازه می‌دهد تا به مخاطبان منحصربه‌فردتری دسترسی داشته باشند. بنابراین مزایای پست collab را به صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

۱. تعامل پیج‌ها را بالا می‌برد

پست اینستاگرام کندال جنر و گوچی

وایرال شدن یکی از راه‌های افزایش تعامل و Reach است اما تهیه محتواهای وایرال سخت است. با پست‌های کولب می‌توانید به مخاطبان گسترده و مرتبطی با کار خود دسترسی پیدا کنید. پس برند شما شانش بیشتری برای دیده شدن، تعامل بالاتر و جذب فالور دست پیدا می‌کند. از طرفی فالورهایی که جذب صفحه شما می‌شوند احتمالا نرخ پرش کمتری دارند.

به عنوان مثال برندی مانند رولکس در همکاری با تنیس ویمبلدون، نرخ تعامل پیج این برند را افزایش داده و تا 60 هزار لایک برای پست‌های مرتبط جذب کرد.

۲. از طریق UGC اصالت برند را بالا می‌برد

هیچ چیز به اندازه محتوای تولید شده توسط کاربر (User Generated Content) نمی‌تواند در زمینه اصالت برند موفق عمل می‌کند. کاربران نهایی و افرادی که به طور مرتب از محصولات شما استفاده می‌کنند، بیشترین تاثیر را روی مخاطبان دارند. به عبارتی مخاطبان را بهتر متقاعد می‌کنند که محصول شما انتخاب مطمئن‌تری است.

محتوای UGC بسیار بیشتر از کمپین‌های اینفلوئنسری روی تصمیم‌های خرید تاثیر مي‌گذارد.

۳. افزایش فرصتی برای تولید محتوا جذاب

وقتی با اینفلوئنسرها و برندها همکاری می‌کنید، به فرآیند فکری و خلاقیت‌ آن‌ها هم نگاهی بیندازید. این امر به شما دیدگاه جدیدی برای ارتباط با مخاطب و تولید محتوا می‌دهد. به عنوان مثال اگر محصولات عکاسی و فیلمبرداری می‌فروشید، عکاسان و هنرمندان این حوزه می‌توانند در تولید محتوا به شما موثر عمل کنند. بنابراین خریدارانی که هنوز به آن‌ها دسترسی پیدا نکرده‌اید، از طریق پست‌های مشترک با عکاسان به صفحه شما وارد می‌شوند.

۴. بازگشت سرمایه بیشتر

هر یک ریالی که برای تبلیغ در اینستاگرام خرج می‌کنید، باید بازگشت داشته باشد. طبق یک نظرسنجی که در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ انجام شده بود، 63 درصد از کاربران بین 18 تا 34 ساله به پیام‌های یک اینفلوئنسر بیشتر از برند اعتماد می‌کنند. پس پست‌های مشترک می‌تواند بازگشت سرمایه‌ را به حداکثر برساند فقط توصیه می‌شود که در انتخاب اینفلوئنسر دقت به خرج دهید.

۵. ساخت یک جامعه فعال از مخاطبان

پست اینستاگرام از لوئیس همیلتون و کامنت‌های زیر آن

بسیاری از کمپین‌های ارگانیک بر مبنای ساخت یک جامعه فعال صورت می‌گیرند. به این معنا که کاربران را در زیرمجموعه گروهی واحد قرار می‌دهند. انسان‌ها از این‌که در یک مجموعه واحد قرار گرفته و احساس تعلق کنند، احساس خوبی خواهند داشت. پس با این مدل پست‌ها، مخاطبان را در یک دسته‌بندی قرار می‌دهید و این کار وفاداری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بهترین نمونه‌های پست collab

برندهای زیادی از تکنیک پست‌های مشترک برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. در ادامه به چند مورد از معروف‌ترین کمپین‌های پست کولب اشاره می‌کنیم که پست‌های مشترک آن‌ها در اینستاگرام برای هر دو برند مخاطبان زیادی به همراه داشت.

همکاری برند فندی و تیفانی

صفحه فروش کیف آبی برای همکاری فندی و تیفانی

در 25امین سالگرد طراحی و تولید کیف معروف طرح باگت برند فندی، این مجموعه یک همکاری شگفت انگیز را با تیفانی ارائه کرد. کالکشنی از کیف‌های طرح باگت با رنگ آبی که نشان تجاری تیفانی است، سروصدای زیادی ایجاد کرد.

محصولات این کالکشن تنها 24 ساعت در دسترس بود و در همین مدت زمان نه تنها پست‌های دو برند تعامل بسیار زیادی داشت که یک تیم حرفه‌ای برای محافظت از سایت در برابر ترافیک شدید کاربران، فعالیت می‌کرد.

همکاری لگو و BTS

لگو BTS

از دیگر مثال‌های جذاب برای پست‌های کولب، همکاری لگو و BTS بود. این گروه بزرگ کی‌پاپی که طرفدارانی به نام آرمی (Army) دارد، در همکاری با لگو توانستند محصولات اختصاصی خود را در مدت زمان کوتاهی به فروش برسانند. پست‌هایی که اعضای گروه به صورت collab با لگو عرضه کرد، نرخ تعامل و دسترسی بسیار زیادی داشت.

همکاری اسکویید گیم و برندهای مختلف

بعد از پخش فصل اول سریال اسکویید گیم، فضای سوشال مدیا مملو از محتواهای مربوط به این سریال شد. بنابراین زمانی که فصل دوم پخش شد، کمپین‌ها و پست‌های کولب زیادی از این مجموعه با برندهای مختلف منتشر شد.

  • پوما نسخه جدیدی از لباس ورزشی T7 که کاراکترهای سریال آن را پوشیده بودند با یک جفت کفش ورزشی نسخه محدود عرضه کرد.
  • کراکس، آیتم معروف خود را با طرح اسکویید گیم در سوشال مدیا معرفی کرد.
  • برند پول اند بیر (Pull & Bear) یک کالکشن با الهام از این مجموعه ارائه کرد.

چه چیزی یک پست کولب را واقعا موثر می‌کند؟

آیا هر پست کولب می‌تواند موثر واقع شده و نرخ تعامل را بالا ببرد؟ نکته مهم این است که برای موفقیت در پست‌های Collab باید عوامل مختلفی بررسی و رعایت شوند. در جدول زیر، این المان‌های مهم و موثر را مشاهده می‌کنید:

عوامل موثرتوضیحات
هم‌راستایی برند و مخاطبین هدفمخاطبان هدف دو برند باید مشابه باشند؛ هر دو لوکس یا هر دو اهل طبیعت
هدف مشخص از همکاریهدف از همکاری: فروش؟ دیده شدن برند؟ معرفی محصول جدید؟
ایده‌های خلاقانهایده خلاقانه و مرتبط برای ساخت پست یا ریلز
هماهنگی بصری و لحنلحن پست از لحاظ ترکیب فونت، نور، فریم ویدیو و قابل عکس باید سازگار با دو برند باشد
کال تو اکشن واضحباید مخاطب به روشنی بداند که قرار است چه کند «پست را به اشتراک بگذار» یا «نظر خود را در کامنت بیان کن»
زمان‌بندی مناسبزمان انتشار پست باید برای هر دو طرف مناسب باشد
هشتگ و کپشن حرفه‌ایپست کولب باید دارای هشتگ‌های مرتبط و اختصاصی و کپشن حرفه‌ای باشد
تعامل بعد از انتشارتعامل با مخاطب، پاسخ به دایرکت و کامنت، استوری کردن و گفتگو با مخاطب

کارهای ممنوعه از نظر معین فرجی را فراموش نکن! انجام این کارها آنلاین شاپ شما را از بین می‌برد.

کلام پایانی

در این مقاله درباره ضرورت استفاده از پست‌های کولب برای آنلاین شاپ‌ها صحبت کردیم و گفتیم که هنگام استفاده از این ویژگی باید چه عواملی مورد بررسی قرار بگیرند. نکته مهم این است که پست‌های collab‌ درست مانند تبلیغات شامل هزینه‌های زیادی برای برند می‌شود. پس باید از نقطه شروع همه عوامل و موارد به درستی بررسی شوند تا نتیجه این همکاری ملموس و مناسب باشد.

سایت ساز میکسین
ساخت یک وب‌سایت حرفه‌ای تنها با چند کلیک ساده، میکسین کنار شماست!
افتتاح فروشگاه آنلاین

پرسش های متداول در مورد پست های مشترک اینستاگرام

چطور بفهمیم با چه برندی همکاری کنیم؟

راز موفقیت در پست‌های کولب، متناسب بودن دو طرف است. به این معنا که مخاطبان آن‌ها دغدغه مشترکی داشته و از گروه باشند تا این همکاری نتیجه مطلوب‌تری داشته باشد.

آیا نوع محتوای کولب در بازده آن تاثیر می‌گذارد؟

البته، اگر هدف از کولب، افزاش تعامل بوده ریلز گزینه بهتری است و اگر هدف ماندگاری و افزایش آگاهی برند بوده باید به سراغ پست‌های تکی یا اسلایدی بروید.

آیا می‌توان از پست‌های مشترک برای اهدافی مانند گسترش روابط B2B استفاده کرد؟

قطعا اکر محتوا را به شکل مناسبی انتشار دهید و برای همکاری به سراغ برندهای مرتبط بروید، برای شما در زمینه گسترش ارتباطات B2B موثر واقع می‌شود.

🔗 منابع: dashsocial | sprinklr | queue-it

به اشتراک بگذارید
سپیده طلوعی
سپیده طلوعی

فارغ التحصیل مهندسی شیمی هستم اما علاقه‌ام را بین کلمات و خطوط پیدا کردم. نوشتن، یکی از سرگرمی‌های محبوبم از دوران کودکی بوده که در بزرگسالی تبدیل به شغل و حرفه‌ام شد. نوشتن از هرچیزی، باعث قدرتمند شدن تفکر نقاد و نگاه تحلیلی به مسائل می‌شود. نوشتن نه تنها راهی برای آرامش ذهن که مسیری برای توسعه خلاقیت و یادگیری است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *