تا به حال عبارت دراپ شیپینگ دیجی کالا را شنیدهاید؟ تصور اینکه بدون نیاز به سرمایه اولیه زیاد و تلاش برای ساخت برند بتوانید محصول خود را به فروش برسانید همان چیزی است که دراپ شیپینگ نامیده میشود. در ایران دیجی کالا بزرگترین فروشگاه آنلاین بوده که میلیونها مشتری دارد. با اتکا به این موضوع فروشندگان بسیاری به سراغ همکاری در فروش دیجی کالا میروند. در این مقاله شما را با دراپ شیپینگ آشنا کرده و جنبههای مثبت و منفی آن را بررسی میکنیم. سپس به سراغ آموزش دراپ شیپینگ و نحوه همکاری در فروش میرویم.
دراپ شیپینگ چیست؟ نحوه انجام دراپ شیپینگ

قبل از اینکه به سراغ بررسی دراپ شیپینگ دیجی کالا برویم، باید با مفهوم دراپ شیپینگ (Dropshipping) به صورت کلی آشنا شویم. دراپ شیپینگ، روشی در خردهفروشی بوده که در آن فروشگاه آنلاین برای کاهش هزینههای انبارداری هیچ کالایی را خود نگه نمیدارد. در این روش بعد از اینکه مشتری محصولی را سفارش داد، فروشگاه آنلاین آن را از یک تامین کننده به صورت مستقیم برای مشتری ارسال میکند.
این روش بین فروشگاههای آنلاین بزرگ محبوبیت زیادی دارد و همین باعث به وجود آمدن مفهومی به نام همکاری در فروش دیجی کالا در ایران شده است. فروشگاه آنلاین در دراپ شیپینگ نیازی به سرمایهگذاری در زمینه انبارداری ندارد. در نتیجه میتواند همان بودجه را در زمینه بازاریابی هزینه کند.
دراپ شیپینگ سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار را در زمینه تجارت الکترونیک ایجاد میکند.
دراپ شیپینگ دیجی کالا چگونه انجام میشود؟
برای اینکه بدانیم نحوه همکاری در فروش دیجی کالا به چه صورت است و آیا میتوانیم بخشی از آن باشیم، باید قبل از سرمایهگذاری با دراپ شیپینگ و جنبههای مثبت و منفی آن آشنا شویم. اغلب فروشگاههای آنلاین مانند دیجی کالا تامینکنندگان بسیار زیادی در دستهبندیهای فروش کالا دارند. در ابتدای فعالیت، دیجی کالا محصولات را از تامینکنندگان خریداری و در انبار خود ذخیره میکرد.
بعد از اینکه این فروشگاه آنلاین محبوبیت بسیار زیادی کسب کرد، روش فروش خود را تغییر داده و به سمت دراپ شیپینگ رفت. بدان معنا که محصولات توسط تامینکنندگان خریداری، بسته بندی و ارسال میشود. این بین دیجی کالا به عنوان یک واسطه معتبر هزینه را از مشتری دریافت کرده و بعد از ارسال کالا آن را با تامینکنندگان تسویه میکند.
دراپ شیپینگ دیجی کالا جنبه دیگری هم دارد که به آن همکاری در فروش (Affiliate Marketing) میگویند. در افیلیت مارکتینگ، افرادی که سایت یا پلتفرمهای پرطرفداری دارند محصولات دیجی کالا را تبلیغ میکنند. سپس برای خرید لینک ارائه داده و به ازای هر فروش موفق، درصدی از مبلغ کالا را دریافت میکنند. این در حالی است که همه این فرآیند و سازوکار به دلیل موفقیت و اعتبار دیجی کالا صورت میگیرد.
همکاری در فروش دیجی کالا چه مزایایی دارد؟

جدا از اینکه میزان درآمد همکاری در فروش دیجی کالا چقدر است، این روش مزایای بسیار زیادی دارد. فروشندگان نیازی به هزینههای بالای تبلیغات و بازاریابی ندارند و همچنین نیازی به برنامه ویژهای برای اعتمادسازی ندارند. با وجود فروشگاه آنلاین معتبری مانند دیجی کالا بسیاری از مشتریان به شما اعتماد میکنند.
۱. بدون نیاز به سرمایه اولیه
بعد از اینکه با آموزش دراپ شیپینگ دیجی کالا آشنا شوید، متوجه خواهید شد که بدون نیاز به سرمایه اولیه خاصی میتوانید بیزینس داشته باشید. میتوانید با مبلغ بسیار کمی فروش خود را شروع کرده و سپس با سود حاصل از آن دامنه فعالیت را گسترش دهید.
۲. بدون نیاز به پرداخت هزینههای بازاریابی
هزینههای بازاریابی و تبلیغات به عهده دیجی کالا است. بنابراین دراپ شیپرها یا افرادی که دراپ شیپینگ را انجام میدهند میتوانند تمرکز خود را روی تنوع محصولات و ارائه آن به مشتری قرار دهند. در این حالت دیجی کالا مسئولیت پروموتها، مسابقات و تبلیغات را دارد.
۳. بدون نیاز به سرویس خدمات مشتری
سرویسهای خدمات مشتری یا CRM هزینه زیادی را برای یک بیزینس خواهد داشت. با همکاری در فروش دیجی کالا شما نیازی به پرداخت این هزینهها و طراحی استراتژی ندارید. دیجی کالا پشتیبانی مشتریان، پاسخ دادن به کامنتها و برگشت زدن کالاها در صورت نیاز را انجام میدهد.
۴. امکان فعالیت دورکاری
در دراپ شیپینگ میتوان بدون نیاز به حضور در دفتر و اداره، کار کرد. پس افرادی که باید از خانه کار کنند یا محدودیتهای فیزیکی دارند هم با استفاده از همکاری در فروش میتوانند کسبوکار خود را اداره کنند.
۵. امکان رشد سریع
زمانی که شما خودتان بخواهید یک فروشگاه آنلاین راهاندازی کنید، هزینههای زیادی برای دامنه، سایت و نگهداری از آن باید پرداخت کنید. علاوه بر این، لازم است سالها تلاش کنید که بیزینس شما توسعه پیدا کرده و مشتریان ثابتی داشته باشد. به واسطه اعتبار دیجی کالا میتوانید این روند رشد را سریعتر و بهتر طی کنید.
آیا میدانید کمیسیون دیجی کالا چند درصد است؟ در مطلب نحوه محاسبه کمیسیون دیجی کالا از آن مطلع شوید.
دراپ شیپینگ دیجی کالا چه جنبههای منفی دارد؟
با وجود مزایا و جنبههای مثبتی که دراپ شیپینگ دیجی کالا دارد، نمیتوان از معایب آن چشمپوشی کرد. آگاهی از این معایب به شما کمک میکند تا بتوانید تصمیم نهایی خود را دقیقتر بگیرید.
- کارمزد بالا: با اینکه میزان درآمد همکاری در فروش دیجی کالا مناسب است اما کارمزد نسبتا بالایی دریافت میکند. این مساله به خصوص در ابتدا و برای فروشندگان تازهکار چالشبرانگیز است.
- عدم کنترل روی قیمتگذاری: فروشندگان کنترل زیادی روی قیمتگذاری ندارند و اگر دیجی کالا تصمیم به اجرای تخفیف بگیرد این مساله باعث کاهش سود میشود.
- تاخیر در تسویه مالی: یکی از معایبی که در نحوه همکاری در فروش دیجی کالا مطرح میشود، تسویه حساب دیرهنگام است. بنابراین فروشندگانی که نیاز به نقدینگی دارند، با مشکل روبرو میشوند.
- عدم ارتباط مستقیم با مشتری: عدم نیاز به ارتباط با مشتری هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد. بعد منفی نداشتن ارتباط این است که بیزینسها نمیتوانند به صورت مستقیم نظرات مشتریان را شنیده و بازخورد داشته باشند.
- نیاز به ارسال به انبار: متاسفانه در دراپ شیپینگ دیجی کالا، کسبوکارها باید محصول خود را یک بار با هزینه شخصی به انبار دیجی کالا ارسال کنند که روی حاشیه سود تاثیر منفی میگذارد.
آموزش دراپ شیپینگ دیجی کالا

در آموزش دراپ شیپینگ دیجی کالا اولین کاری که باید انجام دهید این است که استراتژی خود را مشخص کنید. اگر این روش مناسب شما بوده و قصد دارید آن را امتحان کنید، مراحل زیر را طی کنید:
- ابتدا در بخش فروشندگان دیجی کالا ثبت نام کنید.
- اطلاعات هویتی، بانکی و مدارک لازم را وارد کرده و منتظر تایید شدن حساب کاربری بمانید.
- اگر محصولات خود را انتخاب کردهاید، باید اطلاعات محصول را در سایت دیجی کالا وارد کنید.
- سعی کنید توضیحات دقیق و خوبی برای محصولات بنویسید که شانس فروش افزایش پیدا کند.
- هر زمان که سفارشی دریافت کردید، در زمان مشخص محصول را به انبار دیجی کالا تحویل دهید.
- بعد از اینکه محصول فروش رفت، کارمزد از حساب شما کسر شده و باقی مبلغ طی چند روی به حساب بانکی واریز میشود.
در شروع کار سعی کنید تعداد محصولات را کم اما تنوع را زیاد کنید تا راحتتر به سلیقه مخاطب پی ببرید. بعد از آن میتوانید تعداد محصولات را افزایش داده و تنوع را تا حد ممکن کم کنید.
آیا دراپ شیپینگ در دیجی کالا برای ما مناسب است؟
برای اینکه مطمئن شوید همکاری در فروش دیجی کالا برای شما مناسب است اول از هرچیزی باید با مزایا و معایب این روش آشنا شوید. سپس استراتژی فروش و کسبوکار خود را تدوین کنید. اگر بودجه کافی برای راهاندازی یک پلتفرم کارآمد فروش و پرداخت هزینههای جانبی مانند انبارداری و نیروی انسانی را ندارید، دراپ شیپینگ گزینه مناسبی است.
این در حالی بوده که اگر توانایی پرداخت هزینههای اولیه راهاندازی مانند طراحی سایت، طراحی لوگو، استخدام نیروهای بازاریابی، انباردار و تامینکننده را دارید، این روش مناسب شما نیست. در این حالت باید یک برنامه ریزی دقیق انجام داده و کسبوکارتان را شخصا توسعه دهید.
اگر نمیدانید کدام محصولات برای دراپ شیپینگ مناسب هستند، ما در 10 محصول پرفروش دراپ شیپینگ به بررسی این موضوع پرداختهایم.
میزان درآمد همکاری در فروش دیجی کالا چقدر است؟
یکی از سوالات مهمی که فروشندگان تازهکار دارند این است که میزان درآمد همکاری در فروش دیجی کالا چقدر بوده و آیا میتواند شغل اصلی محسوب شود. در پاسخ باید گفت که میزان درآمد شما بستگی به عوامل مختلفی از جمله سطح همکاری و نوع محصولات دارد.
فروشندگان در سطحهای برنزی، نقرهای و طلایی تقسیمبندی میشوند. همچنین نوع محصولات ارائه شده نرخ کمیسیون متفاوتی دارند. بعضی از کالاها نرخ کمیسیون زیادی داشته پس برای فروشندگان محبوبتر هستند. البته کیفیت فروش و تعداد آن نیز در میزان درآمد موثر هستند.
سخن پایانی
در این مقاله از فروشگاه ساز میکسین درباره نحوه همکاری در فروش دیجی کالا صحبت کردیم. در دراپ شیپینگ دیجی کالا شما میتوانید بدون نیاز به بازاریابی محصولات خود را به فروش برسانید. این روش مزایای مختلفی از جمله عدم نیاز به سرمایه اولیه و انبارداری دارد. این در حالی است که تسویه دیرهنگام یکی از جنبههای منفی آن محسوب میشود. شما میتوانید با ثبت نام در بخش فروشندگان دیجی کالا، تایید اکانت و ارسال محصولات به انبار دیجی کالا فعالیت خود را در این سایت شروع کنید.
پرسش های متداول در مورد دراپ شیپینگ دیجی کالا
خیر، نحوه همکاری در فروش دیجی کالا کمی با دراپ شیپینگ به صورت بین المللی متفاوت است زیرا شما به عنوان فروشنده باید محصولات خود را به انبار دیجی کالا ارسال کنید.
نرخ کارمزد برای فروشندگان دیجیکالا بستگی به دسته بندی محصولات دارد و بین ۱ تا ۲۰ درصد متغیر است.
بله رقابت شدید بین فروشندگان، کارمزدهای بالا، تاخیر در تسویه و محدودیت قیمتگذاری از چالشهای فروشندگان در دیجیکالا است.