درامد فروشندگان دیجی کالا معمولا چقدر است؟

فروش محصول در فضای اینترنت نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد زیرا رقابت در آن بالا است. این مساله یک چالش برای فروشندگان تازه‌کار محسوب می‌شود که دیجی کالا سعی دارد تا حد ممکن آن را برطرف کند. به همین دلیل از پلتفرم خود به عنوان فضایی برای فروش محصول شما و همکاری در فروش استفاده می‌کند. موضوعی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند این است که ایا فروشندگی در دیجی کالا مناسب است؟ میزان درامد فروشندگان دیجی کالا چقدر است؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم.

چه روش‌هایی برای درامدزایی در دیجی کالا وجود دارد؟

دیجی کالا بزرگترین و معروف‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران است که تقریبا همه نام آن را شنیده‌اند. همین شهرت و محبوبیت باعث شده تا فروشندگان زیادی علاقه‌مند به فروش محصولات خود در این پلتفرم باشند. دیجی کالا دو روش برای درامدزایی در سایت خود فراهم کرده است:

  • فروش محصول در مارکت پلیس (Market Place)
  • فروش از طریق افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

۱. فروش محصول در مارکت پلیس

ایده مارکت پلیس (Market Place) جدید نیست و قبل از دیجی کالا، برندها بزرگی آن را اجرایی کرده‌اند. یکی از معروف‌ترین مارکت پلیس‌ها مربوط به فیسبوک است. مارکت پلیس به فروشندگان اجازه می‌دهد تا کالاهای خود را در دسته‌بندی‌های مختلف به فروش برسانند. برای فروش نیازی نیست تا حتما کالا توسط خود دیجی کالا تامین شده باشد.

اگر می‌خواهید بدانید کمیسیون دیجی کالا برای فروشندگان چند درصد است؟ ما در مطلبی دیگر به‌طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

۲. فروش از طریق افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یک روش بازاریابی است که فروشگاه‌ها و برندهای بزرگی در سراسر دنیا آن را ارائه می‌کنند. eBay، آمازون و Shopify جز شناخته‌شده‌ترین وبسایت‌ها در زمینه افیلیت مارکتینگ هستند.

در این روش، شما محصولی از خودتان ارائه نمی‌کنید. بلکه محصولات یک برند دیگر را بازاریابی و پروموت می‌کنید. به عنوان مثال با کیف‌های چرمی یک برند در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود محتوا تولید می‌کنید. سپس به ازای هر فروش، درصدی کمیسیون دریافت خواهید کرد.

فروشندگان چه هزینه‌هایی را برای مارکت پلیس می‌پردازند؟

در حالتی که قرار است محصول خود را در مارکت پلیس به فروش برسانید، شما کمیسیونی دریافت نمی‌کنید. تعیین‌کننده اصلی قیمت محصول شما هستید و آن را می‌توانید با قیمت موردنظر خود به فروش برسانید. در این بین، دیجی کالا بعضی از هزینه‌ها را از شما دریافت می‌کند:

  • هزینه لیبل محصول: هزینه لیبل متغیر بوده و رقم ثابتی ندارد؛
  • کارمزد فروش محصول: هزینه کارمزد فروش محصول در دیجی کالا بین ۲ تا ۱۵ درصد است؛
  • هزینه‌های ارسال: هزینه‌های ارسال شامل هزینه ارسال کالا به انبار دیجی کالا و هزینه ارسال به مشتری می‌شود؛
  • مالیات: مبلغ مالیات برابر با ۹ درصد از قیمت محصول است؛
  • هزینه تخلفات: هزینه تخلفات با توجه به نوع تخلف محاسبه می‌شود و هر فروشنده در پنل خود مشاهده می‌کند.

همه هزینه‌های بالا به جز تخلفات را باید برای هر محصول بپردازید. هزینه تخلفات تنها زمانی الزامی است که محصول شما مغایرتی با توضیحات داشته باشد.

میزان کمیسیون فروشندگان در دیجی کالا چقدر است؟

فروشندگانی که از طریق سیستم افیلیت مارکتینگ با دیجی‌ کالا همکاری می‌کنند، بر اساس میزان فروش خود کمیسیون دریافت می‌کنند. این بدان معنا است که فروشندگان برای دریافت سود بالاتر، باید به میزان مشخصی از فروش برسند.

کمیسیون برنزی

هنگامی که تازه وارد سیستم افیلیت می‌شوید، در گروه برنزی قرار می‌گیرید. افرادی که در این گروه هستند کمیسیونی بین ۱ تا ۸ درصد دریافت می‌کنند. از میزان فروش ۱ عدد محصول تا ۷۰۰ محصول شامل گروه برنزی می‌شود.

کمیسیون نقره‌ای

اگر بتوانید فروش خود را به بیش از ۷۰۰ محصول برسانید، وارد گروه نقره‌ای می‌شوید. فروشندگاه دسته‌بندی نقره‌ای به ازای هر فروش بین ۲ تا ۹ درصد از مبلغ کالا را دریافت می‌کنند.

کمیسیون طلایی

گروه طلایی برای افرادی است که میزان فروش ماهانه خود را به ۱۷۰۰ رسانده باشند. این افراد تا ۱۱ درصد کمیسیون دریافت می‌کنند. به عنوان مثال اگر ۱۷۰۰ عدد از یک کالای ۵۰۰ هزار تومانی را در این دسته‌بندی به فروش برسانید؛ کمیسیون شما تقریبا 94 میلیون تومان می‌شود.

چه زمانی درامد فروشندگان از سوی دیجی کالا پرداخت می‌شود؟

هنگامی که قصد ورود به سیستم فروشندگان دیجی کالا را دارید، به شما گفته می‌شود که درامد طی ۱۵ روز با شما تسویه می‌شود. با این حال، در واقعیت زمان تسویه کمی تفاوت دارد. اول از هرچیزی فروش شما باید قطعی شود؛ بدان معنا که مشتری آن را مرجوع نکند، زیرا در صورت مرجوعی لازم است تا جریمه آن را بپردازید.

با فرض اینکه هیچ مرجوعی نداشته باشید، درامد ۱۵ روز اخیر شما تا ۱۵ روز بعد واریز می‌شود. به عبارت ساده‌تر هر زمان فروش داشته باشید، حداقل یک ماه بعد مبلغ آن به شما واریز می‌شود. البته گاهی علاوه بر این یک ماه، چیزی نزدیک به ۵ روز هم اضافه می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید وارد این سیستم شوید، لازم است تا نسبت به نحوه پرداخت اطلاعات کاملی داشته باشید.

مزایا و معایب فروشندگی در دیجی کالا

مزایای فروشندگی در دیجی کالا بسیار زیاد است اما در عین حال معایب و جنبه‌های منفی هم دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بهترین روش این است که نسبت به مزایا و معایب به یک میزان اطلاعات داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مزایای فروشندگی در دیجی کالا

دیجی کالا معروف‌ترین پلتفرم و وبسایت فروش کالا در ایران است. بنابراین امکان فروش محصول در آن، جنبه‌های مثبت فراوانی دارد:

  • مخاطبان بسیار زیاد: بدون شک مخاطبان میلیونی دیجی کالا باعث می‌شود تا فروش محصولات بسیار زیاد باشد. این ویژگی به خصوص برای افراد تازه‌کار بسیار خوب و کاربردی است.
  • عدم وجود سقف برای درآمد: فروشندگان در دیجی کالا هیچ سقفی برای درامد خود ندارند. فرقی ندارد که 10 میلیون بفروشید یا 100 میلیون، در هر صورت سود شما در زمان مشخص واریز می‌شود.
  • اطمینان از تسویه ماهانه: یکی از مشکلاتی که در فروش حضوری وجود دارد، عدم اطمینان از تسویه حساب است. دیجی کالا به عنوان یک واسطه معتبر، این مشکل را حل می‌کند.
  • امکان استفاده از خدمات دیجی کالا: ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی برای بیزینس‌های تازه‌کار سخت و هزینه‌بر است. با استفاده از امکان فروش محصول در دیجی کالا، خود شرکت خدمات پس از فروش را انجام می‌دهد.

معایب فروشندگی در دیجی کالا

در مقابل همه مزایا، نمی‌توان جنبه‌های منفی فروشندگی در دیجی کالا را انکار کرد. جنبه‌هایی که گاهی بسیار آزاردهنده می‌شوند.

  • رقابت بالا: رقابت در فضای فروش دیجی کالا بسیار زیاد است. این مساله باعث می‌شود تا تنها فروشندگانی در دور رقابت باقی بمانند که قیمت محصولات خود را معقول ارائه می‌کنند.
  • مالیات و حق بیمه: دیجی کالا نه تنها از فروشندگان مالیات فروش دریافت می‌کند که آن‌ها موظف به پرداخت حق بیمه هستند.
  • ضعیف بودن سیستم پشتیبانی: سیستم پشتیبانی دیجی کالا برای همکاری بسیار ضعیف است. معمولا گفته می‌شود که به دلیل نیروی انسانی کم، پیام‌ها و تماس‌ها پاسخ داده نمی‌شود یا به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد.

سخن پایانی؛ آیا فروشندگی در دیجی کالا مناسب من است؟

در این مقاله درباره درامد فروشندگان دیجی کالا و نحوه همکاری با این پلتفرم بزرگ صحبت کردیم. به صورت کلی دو مدل فروشندگی در دیجی کالا وجود دارد که یکی از طریق سیستم افیلیت و دیگری فروش محصول است. سوالی که در پایان مطرح می‌شود این است که آیا با وجود همه توضیحات، فروشندگی در این سایت مناسب است یا خیر؟

در پاسخ باید گفت انتخاب این موضوع به استراتژی شما بستگی دارد. در صورتی که تازه وارد فضای فروش آنلاین شده‌اید و وبسایت پربازدیدی ندارید، می‌توانید از دیجی کالا به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کنید. این در حالی است که اگر فروشتان از شبکه‌های اجتماعی و سایت بالا است، شاید نیازی به همکاری با دیجی کالا نداشته باشید.

پرسش های متداول در مورد درامد فروشندگان دیجی‌کالا

آیا شرایط خاصی برای همکاری با دیجی کالا وجود دارد؟

شما باید محصولاتی را به فروش برسانید که مطابق با موازین اخلاقی باشند. در این صورت، اینکه ساکن کدام شهر هستید، چند سال دارید یا چه سابقه کاری دارید در فروشندگی دیجی کالا تاثیری ندارد.

چگونه می‌توان در سیستم افیلیت دیجی کالا فروش بالایی داشت؟

برای اینکه فروش بالایی در سیستم افیلیت داشته باشید، نیاز به یک پلتفرم بزرگ در فضای مجازی دارید. سایت نقد و بررسی، صفحه اینستاگرام یا کانال یوتیوب جز مواردی هستند که به فروش شما در سیستم افیلیت کمک می‌کنند.

آیا مرجوع شدن کالا توسط خریدار، جریمه‌ای برای فروشنده دارد؟

بله در صورتی که خریداری به هر دلیلی کالای شما را مرجوع کند، به عنوان فروشنده از سوی دیجی کالا جریمه می‌شوید.

به اشتراک بگذارید
سپیده طلوعی
سپیده طلوعی

فارغ التحصیل مهندسی شیمی هستم اما علاقه‌ام را بین کلمات و خطوط پیدا کردم. نوشتن، یکی از سرگرمی‌های محبوبم از دوران کودکی بوده که در بزرگسالی تبدیل به شغل و حرفه‌ام شد. نوشتن از هرچیزی، باعث قدرتمند شدن تفکر نقاد و نگاه تحلیلی به مسائل می‌شود. نوشتن نه تنها راهی برای آرامش ذهن که مسیری برای توسعه خلاقیت و یادگیری است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *