هرکدام از ابزارهای اینستاگرام به یک دلیل و هدف ایجاد شدهاند و باید کار کردن با آنها را بلد باشید. استوریها، برخلاف چیزی که احتمالا تصور میکردید، تاثیر خیلی زیادی روی فروش شما دارند. استفاده از ترفندهایی مانند باکس سوال، داستان سرایی (رشته استوری)، استوریهای همکاری و لینکهای خارجی میتوانند فروش شما را چند برابر کنند. حتما فکر نمیکردید که استوریها چقدر میتوانند روی افزایش فروش شما تاثیر بگذارند. در این مقاله به سراغ ۱۰ ترفند طلایی برای استوریها میرویم.
۱. باکس سوال و نظرسنجی

المانهای تعاملی اینستاگرام مانند نظرسنجی یا سوال و جواب، مخاطب را مجبور به واکنش میکند. اگر بلد باشید از این المانها به درستی استفاده کنید، هم تعامل صفحه افزایش پیدا میکند و هم با ذائقه مخاطب آشنا میشوید. سپس با بررسی و تحلیل این پاسخها میتوانید استراتژیهای جدیدی طراحی کنید.
۲. نمایش محتوای پشت صحنه
داشتن اطلاعات جذاب از اتفاقات پشت صحنه برای بسیاری از مخاطبان جذاب است. پس میتوانید ویدیوهای کوتاهی را در قالب استوری درباره روند آماده سازی محصول یا تهیه محتوا در اختیار مخاطب خود قرار دهید.
معرفی تیم محتوا یا توسعه محصول، روند تصمیم گیری و جلسات ایدهپردازی، یا معرفی اعضای تیم میتواند در زمینه محتوای پشت صحنه گزینه مناسبی باشد.
«بهروزرسانی اینستاگرام» روشی برای استفاده بهینه از قابلیتهای جدید اینستاگرام است که باید جدی بگیرید.
۳. شمارش معکوس و اسلایدر
اگر قرار است خبر جدیدی در مورد خدمات یا محصول به مخاطب بدهید، باید از قبل کنجکاوی و هیجان او را تحریک کنید. استیکر شمارش معکوس در کنار تصویر تار شده از محصول یا جملاتی که خبر از یک تغییر میدهند، میتواند مخاطب را به هیجان آورد.
اسلایدرها هم گزینه مناسبی هستند تا متوجه سطح علاقه مخاطب خود به آن اتفاق یا خبر شوید. با فعال کردن این گزینه یک مکالمه دو طرفه را با مخاطب خود ایجاد میکنید.
از المان اسلایدر به اندازه کافی و متناسب با مفهوم استفاده کنید. به عنوان مثال «چقدر از این رنگ لباس خوشتون میاد؟» یا «آیا آیفون جدید را دیدهاید؟»
۴. جذاب و خلاقانه داستان بگویید
فقط گذاشتن استوریهای رندوم فایدهای ندارد، بلکه باید یک داستان و روایتی در پس پرده آن محتوا باشد. به این معنا که ابتدا یک جریان داستانی یا روایت جذاب را انتخاب کنید. حالا گام به گام از مراحل زیر، استوریها را تهیه کنید:
- اول از همه با یک قلاب جذاب شروع کنید؛ مثلا «میدونید اولین زنی که رای داد کی بود؟» حالا شروع کنید داستان این اتفاق رو بیان کنید.
- از المانهای تعاملی برای رشته استوری استفاده کنید؛ «تا حالا فکر کرده بودید چقدر آدم برای این حق تلاش کردن؟» بعد فکتها و آمارهایی رو از تلاشهایی که در این مسیر شکل گرفته بدهید و حتی میتوانید از چند گزینهای برای حدس زدن پاسخ استفاده کنید.
- حالا یک CTA یا اقدام به عمل را در انتهای رشته استوری قرار دهید؛ مانند «اگر میخواهید داستان کامل را بخوانید….» یا «چقدر این داستان برایتان جذاب بود؟»
این چند قدم باعث میشود، مخاطبان بیشتری استوریها را دنبال کرده و در نهایت اقدام موردنظر شما را انجام دهند. قرار دادن CTA نرخ تبدیل را افازیش داده و کاربران را به سمت نتیجه دلخواه شما هدایت میکند.
اگر پلن دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، هر تصمیم جدید را هوشمندانه و متناسب با نیاز مخاطب میگیرید.
۵. اضافه کردن لینک و استوریهای همکاری

در آپدیتهای قدیمی اینستاگرام قابلیت (Swipe Up) تعامل بسیار زیادتری را فراهم میکرد اما در بهروزرسانیها بعدی این قابلیت جای خود را با کلیک روی لینک عوض کرد. آمارها نشان میداد که swipe up نرخ تعامل را تا 50 درصد افزایش میداد.
با این حال، باید به شکلهای مختلف لینک را داخل استوری قرار دهید. این لینک میتواند یک لندینگ پیج در وبسایت شما، خرید محصول یا یکی از پستها باشد.
علاوه بر این، استوریهای همکاری یا پارتنرشیپ همزمان در چند صفحه نمایش داده میشود. البته باید محتوای این استوریها به همه پارتنرها ارتباط داشته باشد تا مخاطبان به آن توجه کنند.
اگر حساب اینستاگرام از دسترس شما خارج شده، با «آموزش بازگردانی پیج» دوباره آن را فعال کنید.
۶. اجرای تستهای A/B

اجرای تست A/B نه تنها در وبسایت بلکه در اینستاگرام هم مزیتهای زیادی دارد. از آنجایی که نمیتوانید چند صد هزار مخاطب را به دو دسته تقسیم کنید، پس بهتر است این تست را به شکل دیگری در سوشال مدیا اجرا کنید.
- زمانهای مختلفی را برای استوری گذاشتن انتخاب کنید.
- در هر کدام یک دسته استوری با طراحی و CTA متفاوت قرار دهید اما پیام هر دو مجموعه یکی باشد.
- قبل از پایان 24 ساعت، هر دو استوری را به طور کامل آنالیز کنید.
میتوانید بررسی کنید کدام یک نرخ کلیک بیشتری داشته، مخاطبان کدام استوریها را دنبال کرده و روی آن ریاکشن دادهاند.
اگر هنوز فکر نمیکنید داشتن وبسایت در کنار اینستاگرام تا چه اندازه فروش شما را افزایش میدهد، در حال از دست دادن فرصتهای طلایی هستید. با داشتن یک وبسایت کاربردی میتوانید تست A/B را در هر دو پلتفرم اجرا کنید. با میکسین همین حالا سایت خود را بسازید و به مخاطبان هدف بیشتری دسترسی پیدا کنید.
۷. بهینهسازی CTA به صورت بصری
از رنگهای متضاد، المانهای متحرک و پیشنهادهای زماندار استفاده کنید. همه این موارد میتوانند به نوعی فراخوان عمل به مخاطب شما باشند اما یک نکته را فراموش نکنید.
پیام شما و درخواستی که از مخاطب دارید، باید واضح، کوتاه و قانعکننده باشد. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید «کلیک کنید» بنویسید «تخفیفهای ویژه و زماندار» تا مخاطب با حس کنجکاوی و علاقه بیشتری اقدام کند.
۸. معیارهای کلیدی برای مانیتورینگ

ابزارهایی که اینستاگرام در اختیار شما قرار میدهد، باید به عنوان معیاری برای مانیتور کردن فعالیت استفاده شود. این بدان معنا است که ببینید چند درصد از مخاطبان رشته استوریها را دنبال کردهاند، چه تعداد از آنها، استوری را رد کردهاند یا برگشتهاند عقب تا محتوا را با دقت ببینند.
نرخ پاسخ و تعامل چقدر بوده و آیا روی استیکرها کلیک کردهاند؟ با بررسی این معیارها، میتوانید متوجه شوید که آیا استوریهای شما برای مخاطب جذاب بوده یا باید آن را تغییر دهید.
۹. توجه به عوامل رتبهبندی الگوریتم

الگوریتمهای اینستاگرام، محتواهای استوری را بر اساس چند فاکتور مختلف اولویت بندی میکند:
- زمان بارگذاری: هرچه استوری جدیدتر باشد، در فیلد مخاطبان جلوتر قرار میگیرد.
- قدرت ارتباط: استوریهایی که مخاطبان تعامل بیشتری با آنها دارند، به مخاطب بیشتری نشان داده میشود.
- سابقه تعاملات قبلی: اگر یک نفر با استوریهای شما ارتباط بیشتری برقرار کند، رتبهبندی بالاتری هم روی صفحه آن مخاطب دارد.
- افزایش زمان: استوریهایی که باعث میشوند مخاطب مدت زمان بیشتری در اینستاگرام بماند، به معنای یک رفتار ترجیحی بوده و بر اساس الگوریتمها، گزینههای بهتری هستند.
۱۰. محتواهای تولید شده توسط کاربر

مجموعه محتواهایی که توسط مخاطبان شما تولید میشوند، یک روش ترغیب برای دیگر کاربران است. اگر محصولی تولید میکنید، تصاویری که کاربران با محصولات شما به اشتراک میگذارند را استوری و هایلایت کنید. این ترفند هم نیاز شما برای تولید محتوا را کاهش میدهد و هم نشان دهنده رابطه شما با مشتریها است.
با استفاده صحیح و کاربردی از تبلیغات هدفمند اینترنتی؛ مخاطبان را به سمت خود بکشید.
با تعامل صحیح با مخاطب در اینستاگرام بدرخشید
این روزها تقریبا همه کسبوکار در فضای اینستاگرام فعالیت دارند اما بعضی معتقد هستند که دیگر فضا برای رشد وجود ندارد. تدوین استراتژی صحیح و استفاده از ترفندهای طلایی برای افزایش تعامل با مخاطبان ضروری است. اگر ندانید چه محتوایی را چگونه تولید کنید، روشن است که مخاطب هم شما را دنبال نخواهد کرد.
به یاد داشته باشید که باید با تست روشهای مختلف، تحلیل واکنش مخاطبان و اجرای استراتژیهای متنوع به یک نتیجه مطلوب برسید. تنها از این مسیر بوده که میتوانید به خوبی روی کانالهای ارتباطی خود با مخاطب مسلط شوید.
پست و استوری خود را در زمان مناسب بارگذاری کنید، تا بیشترین بازخورد را بگیرید. در مقاله «بهترین زمان انتشار پست اینستاگرام» در این باره بیشتر مطالعه کنید.
کلام پایانی
موفقیت شما در اینستاگرام بستگی به این دارد که بتوانید به چند چیز مختلف توجه کنید. اول اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه محتوایی دوست دارند؟ چه زمانهایی فعالیت میکنند؟ اگر جواب این سه سوال را پیدا کردید، حالا با رعایت ترفندهایی که در اینجا گفته شد مانند استفاده از استیکرهای تعاملی و رشته استوری، میتوانید مخاطبان را به فعالیت بیشتر ترغیب کنید.
پرسش های متداول در مورد ترفندهای استوری اینستاگرام
استوریهایی که مخاطب را وادار میکنند تا یک مساله را حل کرده یا پاسخ مستقیمی بدهند، بیشترین نرخ تبدیل را دارند. البته بیربط نبودن استوری با هدف صفحه اهمیت زیادی دارد.
باید محتواهای متنوعی را تست کنید و برنامه زمانی منظمی هم داشته باشید. با نظارت دقیق روی عملکرد و تعامل مخاطبان، کم کم به یک استراتژی معین برای استوریها و پیج اینستاگرام خواهید رسید.
تعداد استوری در روز بستگی به نوع صفحه و محتوای به اشتراک گذاشته دارد. به عنوان مثال محتواهای مربوط به سفر و خاطرات، میتوانند زیاد باشند اما محتواهای بیزینسی بهتر است ۳،۴ مورد در روز باشند.