کدام محتوا بمب فروش اینستاگرام است؛ ریلز یا پست؟

همه می‌دانیم که در فضای اینستاگرام امروز، ریلز (Reels) بیشتر از هر محتوای دیگه‌ای دیده می‌شود اما واقعا فروش را هم بیشتر می‌کند؟ ریلزها خیلی سریع‌تر از هر محتوای دیگری وایرال می‌شوند پس آنلاین شاپ شما را به مخاطبان بیشتری معرفی می‌کنند. از طرفی پست‌های تصویری هم جزئیات بیشتری از محصولات و خدمات شما نشان می‌دهند، پس مخاطبان فعلی را وفادارتر می‌کنند. حالا سوال این است که باید از این دو مدل محتوا به چه نسبتی استفاده کرد؟ در این مقاله از میکسین، با توجه به فضای اینستاگرام ایران به شما می‌گوییم که از هر مدل محتوا به چه صورت باید استفاده کنید.

ریلز و پست؛ اهرم‌های جذب مخاطب در اینستاگرام

از سال 2024 به بعد تقریبا 50٪ از محتواهای ارائه شده در اینستاگرام ریلز بوده و سریع‌ترین نوع محتوای در حال رشد است. به همین دلیل اصلی‌ترین فرمت برای تعامل در این شبکه اجتماعی هم محسوب می‌شود. با این حال آیا دیگر پست‌های تصویری ارزشی ندارند؟ آیا باید همه سرمایه‌گذاری خود را روی تولید ریلز قرار دهیم؟ برای پاسخ به این سوالات، نگاهی کوتاه به تعریف Reels و پست اینستاگرام می‌اندازیم.

در اولین قدم باید با اصول اولیه و هرم بازاریابی محتوا آشنا باشید. سپس می‌توانید طرح کسب‌وکار و فعالیت در فضای دیجیتال را بنویسید.

ریلز چیست؟ ویدیوهایی کوتاه یا مسیر ارتباط با مخاطب

Reels، ویدیوهای کوتاهی هستند که در آن‌ها محتواهای خلاقانه و جذاب به اشتراک گذاشته می‌شوند. فرمت آن‌ها عمودی بوده و زمان ویدیوها می‌تواند تا 90 ثانیه باشد. می‌توان روی آن‌ها زیرنویس قرار داد یا با ابزارهای ویرایش ویدیو، موزیک و افکت به ویدیو اضافه کرد. به عنوان مثال اگر فروشنده لوازم آرایش یا میکاپ آرتیست هستید، می‌توانید تست محصولات خود را به شکل Reels‌ در صفحه قرار دهید.

ریلز را هم می‌توان مستقیم از طریق خود اینستاگرام ساخت یا با اپلیکیشن‌های دیگر ساخته و آپلود کرد. همزمان با بارگذاری آن در اینستاگرام، می‌توانید ریلز را در فیسبوک خود نیز نمایش دهید. آمارها هم نشان می‌دهند که ویدیوهای کوتاه در حال حاضر بیشترین تعامل و نرخ بازگشت سرمایه را دارند.

دیاگرام نرخ تعامل انواع محتوا در اینستاگرام 2025
منبع: amraandelma

در این آمار مشاهده می‌کنید که بیشترین نرخ تعامل هم در نانو اینفلوئنسرها (تا 10K فالور) و هم در میکرواینفلوئنسرها (100K تا 500K) با استفاده از ریلز است. پس اگر به دنبال تعامل بیشتر در آنلاین شاپ هستید، باید هفته‌ای چند ریلز باکیفیت تولید کنید.

در دو سال گذشته، Reels اینستاگرام به یکی از پرطرفدارترین انواع محتواها تبدیل شده است. به خصوص که زمان تماشای آن‌ها کوتاه بوده و افراد بیشتر علاقمند هستند تا ویدیوهای همراه موزیک را مشاهده کنند. البته انتخاب موزیک و سناریوی مناسب روی وایرال شدن تاثیر بسیار زیادی دارد.

پست‌های اینستاگرام؛ تصاویر ثابت یا لحظه‌ای آرامش

اگر بخواهیم منصفانه به موضوع نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم بسیاری از ما کاربران، از این همه سروصدا و ویدیوها خسته شده‌ایم. آن لحظات آرام که تصاویر ثابت را اسکرول می‌کردیم به پایان رسیده و به هر سو که نگاه می‌کنیم، ویدیوهایی با موزیک‌های مختلف به چشم ‌می‌خورد.

پست‌های اینستاگرام محتواهای ثابت یا اسلایدی هستند که در فید مخاطبان نمایش داده می‌شوند. اغلب پست‌ها، هشتگ، کپشن، لوکیشن و تگ‌هایی دارند. پست‌ها همان بازمانده‌های محتوای سنتی اینستاگرام هستند. در بین انواع پست‌ها، تصاویر تکی هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند.

این در حالی است که اسلایدشوها بیشتر برای برندها و به نمایش گذاشتن جزئیات یک محصول یا به عنوان مثال رنگ‌بندی آن کاربرد دارند.

آیا با روش‌های جذب مشتری از طریق ریلز آشنایی دارید؟ برای مطالعه بیشتر مقاله راز الگوریتم اینستاگرام برای ترکوندن ریلزها را مشاهده کنید.

با ریلز مخاطب‌ها به شما وفاداتر میشن یا پست؟

اگر از شما بپرسند که تعامل ریلزها بیشتر است یا پست اینستاگرام، چه پاسخی می‌دهید؟‌ اگر با الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی آشنایی نداشته باشید، احتمالا می‌گویید ریلزها بیشتر وایرال می‌شوند اما واقعا کدام نوع محتوا «بهترین» است؟

الگوریتم‌های در حال تغییر اینستاگرام تقریبا همه مدیران سوشال مدیا را کلافه کرده است. تغییرات سریع و مداوم، بیشترین آسیب را به پیج برندها و آنلاین شاپ‌ها زده است. از طرفی اینستاگرام هیچ اطلاعات دقیقی درباره نحوه عملکرد Reach نمی‌دهد.

طبق آخرین آمارها اینستاگرام عوامل رتبه‌بندی یکسانی را برای ریلز و پست‌ها ندارد. پس هرکدام از انواع محتوا می‌تواند به یک شکل مخاطب را برای شما جذب کند.

جالب است بدانید که اینستاگرام برای تعامل پست‌ها و ریلزها دو الگوریتم جداگانه دارد. بنابراین برای بهتر دیده شدن، باید هر کدام از محتواها را بر اساس یک الگوریتم خاص به اشتراک بگذارید. این در حالی بوده که هنوز عملکرد داخلی الگوریتم اینستاگرام یک راز است. پس اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، باید روی هر دو مدل محتوا انرژی بگذارید. پست‌های ساده و ریلز هر دو می‌توانند کسب‌وکار شما را در اینستاگرام فارسی توسعه دهند.

قبل از تعیین بودجه برای تبلیغات، باید بدانید ضرورت تبلیغات اینترنتی در فضای آنلاین شاپ‌های امروزی چگونه است.

نحوه رتبه بندی Reels اینستاگرام

انواع محتواها با بیشترین نرخ تعامل
منبع: spaghettiagency

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که هر مدل محتوا تا چند درصد نرخ تعامل را با مخاطبان دارد اما چگونه ریلز در اینستاگرام فارسی وایرال می‌شود؟ چه تعداد محتوا و به چه صورتی باید آن‌ها را تولید کنید؟

  • انتشار مداوم محتوا: عامل کلیدی موفقیت در سوشال مدیا این است که روند تولید محتوا را متوقف نکنید. باید تقریبا هر روز یا یک روز در میان ریلز با موزیک مناسب تولید کنید. ساده‌ترین گزینه استفاده از موزیک‌های وایرال در همان دوره زمانی است.
  • تعامل با مخاطبان: شما باید با مخاطب خود ارتباط خاصی بسازید. پس به کامنت‌ها و دایرکت‌ها با حوصله پاسخ دهید. سعی کنید بر اساس تصویر پروفایل‌ و اسم اکانت‌ها، مخاطبان فعال پیج را به خاطر بسپارید.
  • اطلاعات مربوط به ویدیو: آیا ریلز شما کپشن دارند؟ هشتگ چطور؟ بخش زیادی از اطلاعاتی که هوش مصنوعی اینستاگرام محتوای شما را آنالیز می‌کند از طریق کپشن و هشتگ پایین ریلزها است.
  • کپی رایت: کپی رایت به چالش همه تولیدکننده‌های محتوا تبدیل شده است. حتما محتواهای پیج را خودتان تهیه کنید، موزیک مناسب قرار دهید تا به دلیل تخطی از قوانین، حذف نشود.

بدون شک، محبوبیت Reels روز به روز در حال افزایش است. هر پیج با هر تعداد مخاطبی هستید باید به سراغ ارائه ویدیوهای خلاقانه بروید. یک زاویه جدید دوربین، یک موزیک متفاوت و یک روایت داستانی خاص، ویدیوی شما را وایرال می‌کند.

Post اینستاگرام چجوری رتبه بندی میشه؟

اسکرین شات پروفایل دو پیج اینستاگرام
جذابیت بصری پست‌های تصویری غیرقابل انکار است

الگوریتم‌های اینستاگرام برای بررسی و ارزیابی پست‌ها با ریلزها تفاوت دارند. هنوز هم اگر بتوانید پست خوبی بسازید، اینستاگرام به همان اندازه آن را وایرال می‌کند اما چه عواملی در این زمینه مهم هستند؟

  • فعالیت‌های شما: درست مانند ریلزها، برای پست‌های اینستاگرام هم فعالیت شما موثر است. پست‌هایی که به اشتراک می‌گذارید، مواردی که لایک می‌کنید، تعامل با فالورها و پاسخ دادن به پیام‌ها همگی برای الگوریتم‌ها مهم هستند.
  • دیتای پست: اطلاعات مربوط به پست یعنی تعداد و سرعت لایک و کامنت‌ها، به اشتراک گذاشتن مجدد آن، ارسال کردن پست به دیگران و مکانی که روی پست به عنوان لوکیشن ثبت شده است.
  • دیتای صاحب پیج: اگر به طور مرتب به مخاطبان خود در ارتباط هستید، مسیر درستی را طی می‌کنید. اینستاگرام میزان علاقه‌مندی مخاطبان را از میزان تعامل آن‌ها با حساب کاربری شما ارزیابی می‌کند.
  • تاریخچه تعامل: نه تنها تعامل شما با کاربران روی هر یک از پست‌ها اهمیت دارد، که در گذر زمان هم یک فاکتور جداگانه محسوب می‌شود. به این معنا که هرچه با یک کاربر تعامل بیشتر و طولانی‌تری داشته باشید، محتوای شما برای آن مخاطب سریع‌تر نمایش داده می‌شود.

هر دو الگوریتم ریلز و پست، فعالیت‌ها و تعامل با مخاطب را در اولویت قرار می‌دهند.

تقاضای بیشتر برای ویدیوهای کوتاه

آمار محتواهای درخواستی

با وجود تیک تاک و اینستاگرام، بر هیچکسی پوشیده نیست که ویدیوهای کوتاه بیشترین مخاطب را دارند. طبق مطالعه‌ای که Social Insider ارائه کرده، ریلزها به طور متوسط نرخ ریچ 30.81 درصد دارند. همچنین اگر نگاهی به گزارش 3 ماه اول 2024 متا بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که کاربران اینستاگرام اکنون 50 درصد از وقت خود را صرف تماشای ریلز می‌کنند.

ویدیوهای کوتاه پرتقاضاترین محتواهای شبکه‌های اجتماعی هستند. کاربران از دیدن آن‌ها خسته نمی‌شوند و همچنین بازگشت سرمایه بالاتری برای برندها دارند. این در حالی است که ویدیوهای بلند با 24 درصد اختلاف، کمتر مورد توجه هستند.

چرا آنلاین شاپ‌های ایرانی شکست می‌خورند؟ در مقاله دلایل شکست آنلاین شاپ‌های ایرانی به این سوال پاسخ دادیم.

در نهایت؛ کدام فرمت محتوا برای پیج من بهتر است؟

در حال عکس گرفتن از یک شیرینی

 هرکدام از انواع محتواها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. بسته به اینکه چه هدفی دارید، باید محتواها را بر اساس فرمت موردنظر بارگذاری کنید.

  • آگاهی از برند: اگر به دنبال جذب مخاطبان بیشتر و معرفی برند خود به آن‌ها هستید، Reels بهترین گزینه محسوب می‌شود. الگوریتم‌های اینستاگرام در حال حاضر، این فرمت را در اولویت اکسپلور قرار می‌دهد. اغلب مخاطبان با برندهای جدید از طریق ریلزهای وایرال آشنا می‌شوند.
  • ایجاد اعتماد: اگر به دنبال افزایش اعتماد بین مخاطبان خود و تبدیل شدن به یک گزینه معتبر هستید، پست‌ها گزینه اصلی هستند. وقتی یک فید منسجم و مرتب دارید، اعتماد مخاطب به شما افزایش پیدا می‌کند. پست‌ها یک هویت بصری برای برند محسوب می‌شوند.

با وجود چنین آمارهایی باز هم نمی‌توان گفت شما باید همه انرژی خود را روی تهیه ریلز بگذارید. بلکه استراتژی بازاریابی شما باید شامل فرمت‌های مختلف محتوایی باشد. با ریلز مخاطبان جدیدی به صفحه اضافه کنید، با پست‌ها اعتماد کاربران فعلی را افزایش دهید و با ابزارهایی مانند استوری‌ تعامل خود را با مخاطبان صفحه بیشتر کنید.

البته برای فروش بیشتر به طور قطعی، سایت یک مکمل خوب با اینستاگرام است. نیازی به یک سایت برنامه‌نویسی شده و پیچیده هم نیست. با یک قالب ساده و کاربردی هم می‌توانید به اعتبار کسب‌وکار خود اضافه کنید. سایت‌ساز میکسین به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک وبسایت برای بیزینس خود داشته باشید.

استراتژی بازاریابی محتوایی شما چیست؟ تصمیم دارید از کدام مسیر بیزینس خود را معرفی کنید؟

کلام پایانی

در این مقاله درباره بهترین فرمت محتوا در اینستاگرام صحبت کردیم و گفتیم کارکرد پست و ریلز با هم تفاوت دارند. داشتن یک استراتژی ترکیبی همیشه بهترین گزینه برای افزایش فروش و فالور صفحه شما است. وقتی به طور هماهنگ از هرکدام از این محتواها استفاده می‌کنید پیام برند به شکل تقویت‌شده‌ای به مخاطبان می‌رسد.

جنبه‌های مختلف تاثیرReelsPost
👀 Reachمعمولا ریچ بالاترعدم تاثیر زیاد روی ریچ
👥 جذب مخاطب جدیدبسیار زیاد، قابلیت وایرال شدنبرای حفظ دنبال کنندگان
📈 تاثیر روی فروشاضافه کردن نفرات بیشتر به پیجویترین برند، نمایش جزئیات
🫂 تعاملتعامل بسیار بالا، لایک، سیو و شرسرعت تعامل پایین‌تر
⏰ زمان و انرژیبرای تهیه و تولید زمان زیادی صرف می‌شودبا انرژی کمتری می‌توان محتوا را تولید کرد

پرسش های متداول در مورد تاثیر ریلز در مقایسه با پست اینستاگرام روی فروش

آیا پست‌های اسلایدی می‌توانند در فروش از ریلز بهتر عمل کنند؟

بله، هنگامی که محصول شما نیاز به توضیح یا جزئیات بیشتر دارد، پست‌های اسلایدی نرخ سیو بالاتری دارند.

برای ساخت هویت برند ریلز بهتر است یا پست؟

ریلزها سریع‌تر وایرال می‌شوند و مخاطبان زیادی به صفحه شما وارد می‌کنند؛ اما پست‌ها پیام برند را بهتر انتقال داده و مشتری را در طولانی مدت با برند شما پیوند می‌دهند.

ریلز بیشتر باعث تعامل واقعی می‌شود یا پست؟

پست‌های اسلایدی برای شما کامنت‌های بیشتری به ارمغان می‌آورند اما بازدید ریلزها معمولا بیشتر است.

🔗 منابع: fungimarketing | linkedin | brands.joinstatus | duocollective

به اشتراک بگذارید
سپیده طلوعی
سپیده طلوعی

فارغ التحصیل مهندسی شیمی هستم اما علاقه‌ام را بین کلمات و خطوط پیدا کردم. نوشتن، یکی از سرگرمی‌های محبوبم از دوران کودکی بوده که در بزرگسالی تبدیل به شغل و حرفه‌ام شد. نوشتن از هرچیزی، باعث قدرتمند شدن تفکر نقاد و نگاه تحلیلی به مسائل می‌شود. نوشتن نه تنها راهی برای آرامش ذهن که مسیری برای توسعه خلاقیت و یادگیری است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *