این روزها بسیاری از افراد در حال خرید آنلاین لباسهای خود هستند، اما چند درصد از فروشگاههای آنلاین موفق هستند؟ موفقیت در این مسیر به این بستگی دارد که بدانیم چگونه یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنیم؟ چه نکاتی را باید در طول مسیر بدانیم و از چه مواردی دوری کنیم؟ در این مقاله از میکسین، در کنار هم قدم به قدم آموزش فروش اینترنتی لباس و نکات مهم راهاندازی سایت را بررسی میکنیم. این مطلب، یک آموزش ساده نیست، بلکه نقشه راه شما برای راه اندازی فروشگاه آنلاین لباس است.
مراحل گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس
اولین سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که الان زمان مناسبی برای راهاندازی فروشگاه آنلاین لباس بوده یا در یک اقیانوس قرمز قرار داریم؟ احتمالا بهترین زمان برای افتتاح یک فروشگاه لباس آنلاین، یک دهه پیش بود اما یعنی الان دیگر نمیتوانیم؟ اصلا به این فکر کردهاید که طول زمان مفید این شغل چقدر است؟
با اینکه اینطور به نظر میرسد که بازار آنلاین لباس اشباع شده و فروشگاههای اینترنتی بیشمار هستند اما هنوز هم فضای کافی برای رشد وجود دارد اگر بدانیم که چگونه یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنیم. پس با هم به سراغ مراحل این کار میرویم.
همه پیش فرضهای قبلی خود را پاک کنید و با یک دید تازه این مراحل را مطالعه کنید.
۱. اول از همه بازار هدف رو بشناسیم
نه تنها در راه اندازی فروشگاه آنلاین لباس بلکه در هر فروشگاهی، مشتریان شما «همه افراد» نیستند. با اینکه وسوسهبرانگیز بوده اما باید بتوانید مخاطبان اصلی خود را از بین همه مردم انتخاب کنید. برای شناخت بازار هدف باید به این سوالات پاسخ دهید:
- قرار است به چه کسانی بفروشید؟
- این افراد در چه بازه سنی قرار دارند؟
- مخاطبان شما بیشتر از کدام جنسیت هستند؟
- در کدام شهرها ساکن هستند؟
- چه لباسهایی را بیشتر میپوشند؟
- چگونه و در چه زمانهایی خرید میکنند؟
- آیا محصولات شما یکبار خرید است یا سالانه چند بار خریداری میشود؟
هنگامی که به این سوالات پاسخ دهید، میتوانید مشخص کنید که فروشگاه آنلاین شما قرار است چه محصولی را به چه کسانی بفروشد. همیشه مشتریان زیاد نشاندهنده فروش بالا نیستند زیرا باید قیمت کالا و سود حاصل از هر محصول را نیز حساب کنید.
بعضی از گروههای سنی بیشتر به سراغ خرید لباس میروند مانند جوانان و نوجوانان اما در عین حال نقدینگی کمتری برای پرداخت دارند. در مقابل افراد بزرگسالی که سرکار میروند و حقوق میگیرند شاید راحتتر توان مالی خرید لباس را داشته باشند.
۲. نیچ مارکت؛ کلید تمایز شما

بهتر است فروش خود را در یک حوزه تخصصی شروع کنید. مثلا انتخاب لباس زنانه، یک دسته بندی بزرگ است و شامل صدها مدل لباس میشود. میتوانید آن را به شلوارهای زنانه یا شلوارهای پارچهای زنانه محدود کنید.
در انتخاب حوزه تخصصی خلاق بوده و به دنبال بازارهایی باشید که رقبا در آن کمتر هستند. در این صورت با ارائه حرفهای و تبلیغات خوب میتوانید بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهید.
هنگامی که صحبت از حوزه تخصصی به میان میآید، ذهن اغلب ما به سمت لباسهای مردانه، زنانه و بچگانه میروند اما دستهبندیهای خاص و تخصصی دیگری نیز مانند لباسهای وینتج (دست دوم)، لباس سگ، لباس پلاس سایز، لباسهای تهیه شده از الیاف کاملا وجود دارند.
با اینکه این حوزه شاید به اندازه موارد دیگر شناختهشده نباشند اما مشتریان خاص خود را دارند. به عنوان مثال بسیاری از زنان میدسایز و پلاس سایز مشکل پیدا کردن لباس شیک متناسب با فرم بدنی خود را دارند. شما با وارد شدن به این حوزه میتوانید مخاطبان هدفی را پیدا کنید که حاضر هستند برای لباس مناسب هزینه کنند.
در تصویر زیر میتوانید رشد بازار لباسهای پلاس سایز را مشاهده کنید.

لباسهای وینتج با لباسهای مرسوم به تاناکورا در ایران یکی نیستند.
۳. نوشتن برنامه کسبوکار (Feasibility Study)
با وجود افزایش هر روزه فروشگاههای آنلاین، باز هم بسیاری از افراد از اهمیت تدوین بیزینس پلن آگاه نیستند. برای شروع هر کسبوکار بزرگ یا کوچکی، باید یک برنامه دقیق داشته باشید. شاید اینطور به نظر برسد که تنها دو هدف اصلی از راه اندازی فروشگاه خود دارید و آن فروش کالاها و کسب درآمد است اما این همه چیز نیست. بیزینس پلن باید شامل موارد زیر باشد:
- ساختار کسبوکار چگونه است؟
- محصولات را از کجا تامین میکنید؟
- آیا نیاز به کسب مجوز دارید؟
- رقبا خود را بررسی کردهاید؟ نقاط ضعف و قوت آنها را میدانید؟
- وجه تمایز شما با دیگران چیست؟
- بودجه لازم برای شروع این کسبوکار چقدر است؟ 1 میلیارد؟ 10 میلیارد؟ 50 میلیارد؟
- چقدر طول میکشد تا سرمایه شما کامل بازگردد؟ 5 سال؟ 10 سال یا هرگز؟
- قصد دارید چطور بیزینس خود را به دیگران معرفی کنید؟ برنامه تبلیغات و بازاریابی خاصی دارید؟
حالا هرکدام از این موارد به صورت جزئی باید مطرح شوند. به عنوان مثال بودجه لازم برای شروع کسبوکار پوشاک شما باید شامل موارد زیر باشد:
هزینههای خرید اولیه کالاها + هزینه راهاندازی فروشگاه آنلاین + دستمزد نیروهای کار + هزینه انبارداری + هزینه تبلیغات + هزینههای روزانه شامل قبضها و خورد و خوراک
۴. برندینگ؛ نقطه تماس با مخاطب
هر فروشگاه آنلاینی برند نیست، اما همه برندها فروش موفق و بالایی دارند. برندینگ همیشه بزرگ و گیجکننده به نظر میرسد، اما اگر آن را به موارد کوچکتر تقسیم کنید، قابل دستیابی هستند.
اول از همه باید یک نام برای بیزینس خود انتخاب کنید. بهتر است تلفظ نام در زبان فارسی راحت باشد. همچنین بتوانید برای آن دامنه مناسب پیدا کنید. پیشنهاد میکنیم نام برند متناسب با حوزه کاری یعنی لباس باشد.
با مطالعه راهنمای انتخاب اسم برند؛ با این ۷ مرحله به نامی شایسته کسبوکارتان میرسید!
بعد از آن باید تگ لاین یا شعار برند را انتخاب کنید. سپس به سراغ ارزشهای اصلی این فروشگاه بروید و در نهایت هویت بصری را انتخاب کنید. هویت بصری به معنای لوگوها، رنگها و فونتهایی است که برای صفحات اجتماعی و سایت خود انتخاب میکنید.
در جدول زیر میتوانید مراحل مختلف برندینگ را بهصورت کوتاه و خلاصه ببینید.
برندینگ | توضیحات |
---|---|
انتخاب نام برند | ساده، قابل تلفظ، مرتبط، ماندگار |
طراحی لوگو | بازتاب دهنده برند |
رنگ سازمانی | ترکیب دو یا سه رنگ اصلی برای برند |
فونت برند | فونت پوسترها، سایت و شبکههای اجتماعی |
شعار برند | جملهای کوتاه نشاندهنده هویت «سادگی بدون زمان» |
پروفایل حرفهای | فعالیت حرفهای و تخصصی در سوشال مدیا |
ثبات | در تمام نقاط تماس با مشتری باید سبک اختصاصی خود را داشته باشید |
۵. راهاندازی فروشگاه آنلاین

پلتفرمها و فضاهای مختلفی برای فروش لباس وجود دارد. در ایران، شما میتوانید یک صفحه اینستاگرام داشته باشید و از طریق دایرکت محصولات را به مخاطبان معرفی کنید. همچنین راهاندازی یک کانال تلگرام نیز هزینه خاصی ندارد.
فروش در سایتهای واسطه مانند دیجی کالا و دیوار هم جز گزینههای شما هستند. در این بین یک پازل گمشده، سایت اینترنتی است. هیچکدام از پلتفرمها به اندازه وبسایت روی اعتبار شما تاثیر نمیگذارد و فروش شما را افزایش نمیدهد.
راهاندازی سایت با کدنویسی نیازمند هزینه و دانش تخصصی است، اما با میکسین میتوانید در زمان بسیار کوتاه و بدون نیاز به دانش تخصصی، فروشگاه خود را بدون سرمایه راه اندازی کنید. بعد از راهاندازی فروشگاه آنلاین لباس خود با میکسین به صورت خودکار به ترب متصل میشوید. بنابراین از همان روزهای ابتدایی، امکان فروش محصولات را خواهید داشت.
۶. مشتری، پول را کجا واریز کند؟
بعد از راهاندازی سایت حالا باید به روشهای پرداخت و ارسال کالا توجه کنید. فراموش نکنید که برای سایت خود درگاه پرداخت آنلاین مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشید. پرداخت کارت به کارت تنها برای مواردی مانند فروش از اینستگرام مناسب است، زیرا باعث کاهش اعتماد مخاطبان میشود. علاوه بر این، سیستم ارسال را مشخص کنید:
- آیا ارسال رایگان دارید؟ از چه مبلغ خریدی ارسالها رایگان میشوند؟
- داخل شهر خود ارسال با پیک هم دارید؟ چه روزها و چه ساعتهایی ارسال میکنید؟
- برای دیگر شهرهای ایران، ارسال با پست بوده یا سیستم دیگری مدنظر دارید؟
۷. چطور فروشگاه لباس را به دیگران معرفی کنیم؟

هیچ راه جادویی و یکشبهای برای موفقیت در فضای آنلاین وجود ندارد. ممارست، پشتکار و خلاقیت تنها راهکارهای کلیدی برای پیشرفت هستند. باید در همه پلتفرمهای آنلاین موردنظر خود، فعالیت مداوم داشته باشید. به این معنا که به صورت منظم برای سایت، تلگرام و اینستگرام و دیگر پلتفرمها محتوا تهیه کنید.
میکسین این فرصت را برای شما فراهم میکند که در همان شروع فعالیت با معرفی در پلتفرمهایی مانند ترب و ایمالز مشتریان خود را بیشتر کنید.
رعایت اصول سئو، نگارش محتواهای کاربردی و یونیک و ساخت ویدیوهای خلاقانه به رشد شما کمک زیادی میکند. افزایش ترافیک به معنای افزایش فروش است. مطالعات نشان داده که ۹۳ درصد از خریداران آنلاین، قبل از خرید بررسی میکنند تا ببیند مشتریان قبلی درباره محصول چه گفتهاند. بنابراین به این بخش نیز توجه داشته باشید.
چگونه فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی کنیم؟ در این مقاله درباره ساخت فروشگاه اینترنتی فارغ از زمینه آن بیشتر بخوانید.
۸. مدیریت فروشگاه آنلاین

حالا که به این سوال پاسخ دادیم که چگونه یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنیم؟ باید به سراغ سوال مهمی بعدی برویم؟
چگونه فروشگاه را مدیریت کنیم؟
در آموزش فروش اینترنتی لباس معمولا به این قسمت یعنی مدیریت پرداخته نمیشود. به این معنا که حالا قرار است در درازمدت چه مسیری را طی کنید؟ چگونه برند را توسعه دهید؟
باید خودتان یا یک نیروی متخصص با استفاده از ابزارهای تخصصی مانند گوگل آنالیتیکس به طور مداوم وضعیت سایت را رصد کند. همچنین ادمین اینستگرام باید گزارش فعالیتهای سوشال مدیا را ثبت کند. از طرفی مدیر فروش گزارش فروشهای ماهانه و سالانه را مکتوب کرده و به دست شما برساند.
به عنوان مدیر فروشگاه باید همه این آمارها را به دقت بررسی و تحلیل کنید. شاید نیاز باشد دسته بندیهای جدیدی از لباس را اضافه کنید. شاید بتوانید یک بخش جدید به عنوان طراحیهای اختصاصی ارائه کنید که شامل ترکیب استایلهای مختلف با محصولات فروشگاه باشد.
ویژگیهای یک فروشگاه اینترنتی لباس موفق
تا اینجا قدم به قدم راه اندازی فروشگاه آنلاین لباس را یاد گرفتیم. حالا باید ببینیم که ویژگیهای یک فروشگاه اینترنتی موفق چیست؟ چگونه میتوانیم بگوییم که فروشگاه ما موفق است؟ چه فاکتورها و عواملی باید در این بین سنجیده شوند؟
- سایت رابط کاربری ساده و مناسبی دارد
- دسته بندیها واضح و قابل درک هستند
- فیلترهای سایت هوشمند بوده و به کاربر کمک میکند هرچه سریعتر به محصول موردنظر برسد
- امکان مقایسه و بررسی بین چند آیتم وجود دارد
- تصاویر حرفهای و باکیفیت هستند
- مخاطبان میتوانند نظر دهند
- جدول سایزبندی و راهنمای خرید مقابل چشم مخاطب قرار دارد
- محصولات شبیه به هزاران فروشگاه دیگر نیستند
- بخش بلاگ با قدرت محتوا تولید میکند
علاوه بر همه این موارد، در حال حاضر به دلیل حضور هوش مصنوعی میتوانید ویژگیهای خلاقانه زیادی در سایت خود قرار دهید. به عنوان مثال مانکنهایی در سایزهای مختلف داخل سایت باشند که مخاطبان بتوانند لباسها را روی بدن مانکن همسایز خود مشاهده کنند.
استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعی بهتنهایی میتواند مهمترین و اصلیترین وجه تمایز شما با دیگران باشد.
از ایده تا عمل
در آموزش فروش اینترنتی لباس همه موارد لازم برای راهاندازی را بررسی کردیم. با این حال تجربه ثابت کرده است که از تصمیم تا اجرایی کردن یک هدف، گاهی فاصله زیادی وجود دارد. ممکن است نگرانیهایی که درباره راهاندازی سایت دارید، شما را درگیر خود کند. بنابراین هفتهها یا ماهها تاسیس سایت را به عقب بیندازید با اینکه یکی از مهمترین قدمهای شما در مسیر موفقیت است.
برای تسهیل این مسیر میتوانید از افراد متخصص کمک بگیرید. سایت خود را در عرض چند دقیقه با میکسین راهاندازی کنید و بقیه تمرکز خود را صرف مدیریت کنید. زمانی که با این کار به دست میآورید به شما انرژی کافی برای نوشتن بیزینس پلن و اجرای برنامههای بازاریابی را میدهد.
سخن پایانی
در این مقاله به مهمترین سوال بسیاری از علاقهمندان به بیزینس پاسخ دادیم و آن این است که چگونه یک فروشگاه اینترنتی لباس راه اندازی کنیم؟ آیا مسیر سختی در پیش داریم یا آموزش فروش اینترنتی لباس به ما کمک میکند تا بتوانیم قدمهای درستی را برداریم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین لباس از شناخت بازار هدف شروع شده و در نهایت به تدوین برنامه بازاریابی ختم میشود. در این راه باید بتوانید نیچ مارکت خود را پیدا کرده، بیزینس پلن را نوشته و بعد برندینگ را انجام دهید. راهاندازی سایت به عنوان یک نقطه عطف در این کسبوکار بوده و نباید آن را فراموش کنید.
با فروشگاه ساز میکسین، دیگر نیازی به دانش تخصصی و برنامهنویسی ندارید، زیرا فروشگاه اینترنتی شما در عرض یک روز راهاندازی میشود! ما گام به گام در مسیر موفقیت آنلاین کنار شما هستیم. آیا نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟ همین حالا از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.
پرسش های متداول در مورد راه اندازی فروشگاه آنلاین لباس
بله حتما، همه فروشگاههای آنلاین لباس، تولیدکننده نیستند. شما میتوانید با برندها و تولیدیها همکاری کنید و محصولات آنها را به قیمت مناسب به فروش برسانید.
به سراغ نامهای عجیب و غریب نروید. نامهای ساده، قابل فهم و مرتبط با حوزه بهترین گزینهها هستند.
نیازی به دانش برنامه نویسی نیست زیرا با سایتساز میکسین بدون کدنویسی سایت شما راهاندازی میشود.
🔗 منابع: bigcommerce | printful | shopify