چگونه یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی راه اندازی کنیم؟

این روزها همه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین هستند؛ پس عجیب نیست اگر از خود بپرسید که چگونه یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی راه اندازی کنیم؟ در راه‌ اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی مانند هر بیزینس دیگری باید اصولی پیش بروید. به این معنا که ابتدا مشخص کنید قرار است کدام محصولات را به فروش برسانید و بعد با تعیین مخاطبان هدف، بیزینس پلن خود را تعیین کنید. بر اساس بیزینس پلن حالا باید به سراغ تأمین‌کننده و راه‌اندازی سایت فروشگاه خود بروید. در این مقاله ما کامل‌ترین آموزش فروش اینترنتی لوازم آرایشی را به شما ارائه می‌دهیم.

آیا راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی سودآور است؟

نموداری از اندازه بازار لوازم آرایشی از 2018 تا 2028 در جهان
منبع: oberlo

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که چگونه یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی راه اندازی کنیم؟ باید مطمئن شویم که آیا چنین فروشگاهی سودآور است؟ آیا نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد یا یک کسب‌وکار پر ریسک محسوب می‌شود؟ اگر بتوانیم به این سوالات پاسخ دهیم، بعد به سراغ بررسی گام به گام راه‌ اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی می‌رویم.

لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران جز محصولات پرفروش و پرطرفدار محسوب می‌شود. به خصوص با پایین آمدن سن استفاده از لوازم آرایشی می‌تواند یک کسب‌وکار سودآور محسوب شود. علاوه بر این، به طور دقیق‌تر می‌توان گفت به دلایلی که در زیر اشاره می‌کنیم، راه اندازی چنین بیزینسی مناسب است.

  • تقاضای بالا: همان‌طور که گفتیم صنعت زیبایی یکی از سودآورترین کسب‌وکارها در جهان است؛ زیرا مصرف‌کنندگان زیادی دارد. همه بازه‌های سنی از نوجوان تا میانسال از لوازم آرایش استفاده می‌کنند.
  • کاهش هزینه‌های سربار: راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی هزینه‌هایی مانند اجاره فروشگاه، دستمزد نیروی کار، مالیات ملک و مدیریت فیزیکی محصولات را ندارد.
  • حاشیه سود بالا:‌ معمولا فروش لوازم آرایشی حاشیه سود بالایی دارد به خصوص اگر بتوانید محصولات را به صورت عمده خریداری کنید تا در هر فروش خرد، سود بیشتری کسب کنید.

البته با وجودی که فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی، کسب‌وکاری سودآور است اما باید به رقبا توجه کنید. بازار آنلاین بسیار رقابتی بوده و نیاز به ساخت هویت برند، استراتژی‌های بازاریابی و مدیریت موجودی دارد.

چگونه محصولات پر فروش آرایشی را برای فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنیم؟

یکی از سوالاتی که باید در مراحل راه‌اندازی از خود بپرسیم این است که چه محصولاتی را برای فروش انتخاب کنیم؟ آیا به اندازه‌ای سرمایه داریم که همه محصولات را برای فروش آماده کنیم؟ یا بهتر است تنها چند محصول محدود را برای شروع در نظر بگیریم؟‌

در حوزه بازاریابی اصطلاحی به نام حوزه تخصصی (Niche) وجود دارد. یکی از نکات مهم این است که با انتخاب حوزه تخصصی شما فعالیت خود را محدودتر اما باکیفیت‌تر می‌کنید. در نتیجه شاید تعداد مشتریان کاهش پیدا کند اما مجموع سود شما بیشتر خواهد شد.

۱. مشخص کردن مخاطبان هدف

مشتریان شما چه کسانی هستند؟ قرار است چه افرادی با چه مشخصات و ویژگی‌هایی از شما خرید کنند؟ آیا محصولاتی که ارائه می‌دهید، برای نوجوانان و جوانان مناسب‌تر است یا بیشتر مشتریان شما از خانم‌های میانسال هستند؟ آیتم‌های فروشگاه بیشتر اقتصادی هستند یا از مارک‌های لوکس و گران‌قیمت خریداری شده‌اند؟‌

هرچه اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان هدف خود جمع آوری کنید، پروفایل دقیق‌تری می‌توانید ترسیم کنید. به دقت می‌دانید که سن، جنسیت، سطح درآمد، سبک زندگی، طبقه اجتماعی و نحوه خرید این افراد چگونه است. در نتیجه متناسب با همان محصولات را مدیریت می‌کنید.

۲. آشنایی با ترندهای زیبایی بازار

انواع مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی

به عنوان فردی که قرار است فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی خود را مدیریت کند، باید اخبار صنعت زیبایی را دنبال کنید. در حال حاضر چه محصولاتی محبوب شده‌اند؟ چه برندهایی فروش بیشتری دارند؟‌ با توجه به فصل، چه رنگ‌ها و چه لوازم آرایشی بیشتر استفاده می‌شوند؟

به عنوان مثال با شروع فصل گرما، بیشتر خانم‌ها به سراغ استفاده از تینت به جای رژلب و کرم‌های سبک به جای کرم‌پودر سنگین می‌روند. همچنین در پاییز و زمستان بیشتر از رنگ‌های گرم استفاده می‌شود. در نتیجه با تقاضای مخاطب خود پیشاپیش آشنا می‌شوید.

۳. داشتن تخصص در دسته‌بندی محصولات

اشاره کردیم که رقابت در بازار فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی بسیار زیاد است. پس شما باید مزیت رقابتی داشته باشید تا بتوانید موفق شوید. در این زمینه داشتن اطلاعات تخصصی حتی بدون سرمایه هم به کمک شما می‌آید. به عنوان مثال می‌توانید روی مراقبت از پوست، مو یا ترکیبی از این موارد تمرکز کنید.

جدا از راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی، باید بدانیم که این فروشگاه را چگونه مدیریت کنیم و به سودآوری برسانیم. تخصص به شما کمک می‌کند که بتوانید یک پایگاه مشتری وفادار و متمایز ایجاد کنید.

۴. ارزیابی عملکرد فروشگاه‌های رقیب

ارزیابی و بررسی رقبا به این معنا نیست که از آن‌ها تقلید کنید؛‌ بلکه به معنای این است که می‌توانید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را درک کرده و از آن برای پیشرفت خود استفاده کنید. می‌توانید وب سایت و نظرات مشتریان آن‌ها را مطالعه کنید، به سراغ نوع قیمت‌گذاری و استراتژی‌های بازاریابی آن‌ها بروید تا نکات مهم و مثبت را جمع‌آوری کنید.

با این کار می‌توانید ببینید که رقبا در چه قسمت‌هایی عملکرد خوبی ندارند و شما می‌توانید آن را جبران کنید. با ارائه محصول بهتر، استراتژی‌های دقیق‌تر و قیمت‌گذاری صحیح‌تر به نتیجه مطلوب برسید. یکی از روش‌ها برای موفقیت در این مرحله دریافت گزارش و آنالیز رفتار مشتریان است که میکسین در بخشی از خدمات خود ارائه می‌دهد.

ارزیابی عملکرد به هیچ عنوان تقلید از رقیب نیست!

پس موارد که تا اینجا بررسی کردیم، به‌طور خلاصه از این قرار است:

فاکتورهای انتخاب حوزه تخصصیتوضیحاتدلایل اهمیت
مشخص کردن مخاطبان هدفتعیین سن، جنسیت، سبک زندگی و نیازهای مشتریبا شناخت مشتریان، می‌توانید محصول مناسب ارائه دهید
آشنایی با ترندهای زیبایی بازارشناسایی محصولات پرفروش و پرطرفداربا ارائه محصولات ترند می‌توانید فروش بیشتری داشته باشید
داشتن تخصص در دسته بندی محصولاتتمرکز روی یک گروه خاص از محصولات آرایشیباعث ایجاد اعتبار و هویت برند می‌شوید
ارزیابی عملکرد فروشگاه‌های رقیبتحلیل نقاط قوت و ضعف رقبافرصت‌های بازار را شناسایی کرده و متمایز از رقبا عمل می‌کنید
عوامل مهم در انتخاب محصولات آرایشی بهداشتی برای فروش اینترنتی

آموزش راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی در ۸ گام

صفحه اصلی سایت اینترنتی لوازم آرایشی سورمه که توسط میکسین ساخته شده
طراحی سایت فروش آنلاین لوازم آرایشی بهداشتی سرمه توسط فروشگاه ساز میکسین

حالا که همه پیش‌نیازها را بررسی کردیم چگونه یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی راه اندازی کنیم؟ آیا می‌توانیم بدون سرمایه یا با سرمایه کم یک بیزینس جدید راه‌اندازی کرده و در آن موفق شویم؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

۱. طراحی بیزینس پلن

هر کسب‌وکاری در هنگام راه‌اندازی باید پیش از هر چیزی بیزینس پلن یا طرح تجاری داشته باشد. بیزینس پلن همه جزئیات مهم برای شروع یک کسب‌وکار را در خود دارد. به طور کلی بیزینس پلن باید شامل پاسخ به موارد زیر باشد:

  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • قرار است چه محصولاتی به فروش برسانید؟
  • نیروهای کاری چند نفر هستند؟
  • مزیت رقابتی شما چیست؟
  • هزینه‌های ثابت و متغیر ماهانه چقدر است؟
  • در چه پلتفرم‌هایی فعالیت می‌کنید؟
  • مسئول هرکدام از وظایف چه کسانی هستند؟
  • نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟
  • از ماه چندم به سودآوری می‌رسید؟
  • چه اهداف تجاری دارید و قرار است فروشگاه چقدر بزرگ باشد؟

با پاسخ به این سوالات می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا توانایی راه‌اندازی فروشگاه با توان و سرمایه فعلی را دارید. اگر پاسخ دقیق و واقع‌بینانه‌ای به همه سوالات بالا دادید، حالا می‌توانید گام دوم را بردارید.

فکر کرده‌اید که مزیت رقابتی شما نسبت به دیگر آنلاین شاپ‌های لوازم آرایش چیست؟

۲. انتخاب مدل کسب‌وکار

لپ تاپ و باکسی از انواع لوازم آرایشی مانند براش

احتمالا تا این مرحله مدل کسب‌وکار خود را مشخص کرده‌اید، به این معنا که می‌دانید فروشگاه آنلاین یا حضوری است؛ اما باز هم لازم است به صورت جزئی به آن توجه کنید. اگر قصد دارید فروشگاه‌تان به صورت آنلاین باشد، آیا نیاز به یک دفتر کار دارید؟ کجا را برای انبار در نظر گرفته‌اید؟ آیا در برنامه بلندمدت خود تصمیم دارید فروشگاه را به صورت حضوری نیز افتتاح کنید؟

۳. تامین مالی و سرمایه لازم برای بیزینس

این یک حقیقت است که بدون سرمایه و تامین مالی نمی‌توانید هیچ کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنید. بنابراین در آموزش فروش اینترنتی لوازم آرایشی، سومین گام به تامین بودجه اختصاص دارد. باید هزینه‌های کسب‌وکار را به صورت دقیق برآورد کنید. این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه‌های ثابت
  • هزینه‌های متغیر
  • نرخ تورم
  • سرمایه در گردش
  • سرمایه در خواب
  • حقوق‌ها و دستمزدها

آیا برای تامین این هزینه‌ها می‌توانید وام بگیرید؟ آیا سرمایه‌گذار دارید؟ افرادی در خانواده و دوستان هستند که به شما کمک مالی کنند؟ حتی با تعیین نرخ بازگشت سرمایه بهتر است پیشاپیش حقوق چندماه را از قبل پس‌انداز داشته باشید زیرا به محض راه‌اندازی کسب‌وکار، سودی به دست نمی‌آورید.

اگر بودجه کافی برای تامین سرمایه راه‌اندازی سایت خود ندارید، پلن‌های اقتصادی فروشگاه ساز اینترنتی میکسین برای شما طراحی شده است. می‌توانید با هزینه بسیار کم فروشگاه را راه‌اندازی کرده و در همان ابتدا فروش محصولات خود را چندبرابر کنید. علاوه بر این، برای مدیریت سایت نیز هزینه جداگانه‌ای نمی‌پردازید.

۴. تامین محصولات فروشگاه اینترنتی

اسکرین‌شاتی از صفحه لیست محصولات فروشگاه اینترنتی سرمه
صفحه لیست محصولات در فروشگاه اینترنتی سرمه طراحی‌شده توسط میکسین

یکی دیگر از اقدامات لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی پیدا کردن تامین کننده محصول است. باید به دنبال تامین کنندگانی باشید که علاوه بر ارائه محصولات باکیفیت، قیمت رقابتی هم دارند. همچنین در نظر بگیرید که حداقل سفارش، زمان ارسال و سیاست‌های مرجوعی مناسبی داشته باشند. سپس با توجه به بودجه و بیزینس پلن، خرید اولیه را انجام دهید.

بعضی از تامین‌ کنندگان برای خرید اولیه، امکانات بیشتری ارائه می‌دهند. به عنوان مثال می‌توانید تنوع محصولات را بیشتر ولی تعداد آن را کم نگه دارید.

۵. راه‌اندازی سایت فروشگاه لوازم آرایشی

در این مرحله باید سایت فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید. خرید دامنه و اتصال آن به هاست را باید دقیق انجام دهید. فرآیند احراز هویت برای این مرحله زمان‌بر و پیچیده است. علاوه بر این آیا واقعا می‌خواهید سایت خود را از صفر برنامه‌نویسی کنید؟ راهکار سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر استفاده از سایت‌ساز است. فروشگاه‌ ساز آنلاین میکسین، مشکل زمان و هزینه را برای شما برطرف می‌کند.

با استفاده از میکسین می‌توانید سایت خود را در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به پیگیری‌های اضافه راه‌اندازی کنید. علاوه بر این، به صورت مستقیم به پلتفرم ترب متصل می‌شوید. نمایش محصولات شما در ترب باعث افزایش بازدید و فروش بیشتر حتی در روزهای اول راه‌اندازی سایت می‌شود.

۶. ثبت رسمی سایت

بعد از راه‌اندازی سایت نوبت به دریافت اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) می‌رسد. برای دریافت این نماد باید به سامانه اینماد مراجعه کرده و حساب کاربری خود را ایجاد کنید. سپس دامنه سایت را احراز کرده و تعهدنامه‌های لازم را تکمیل کنید. دریافت اینماد به شما کمک می‌کند تا هم درگاه پرداخت بانکی داشته باشید و هم اعتماد مشتریان خود را بیشتر جلب کنید.

آیا می‌دانید چگونه اینماد را روی سایت خود فعال کنید؟ آموزش مرحله به مرحله دریافت اینماد را مطالعه کنید.

۷. استخدام و آموزش نیروی کار

شاید بتوانید در مراحل اولیه همه کارها را خودتان انجام دهید اما در آینده نیاز دارید تا نیروهای کاری متخصص را استخدام کنید. با توجه به مسئولیت‌های هر نیروی کار نیز باید آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهید تا بتوانند به سوالات مشتریان پاسخ دقیق و درست بدهند.

در استخدام نیروی کاری پیشنهاد می‌کنیم به سراغ نیروهای دورکار بروید تا هزینه‌های اولیه کاهش پیدا کند.

۸. طراحی استراتژی بازاریابی

حالا که نکات مهم راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی بهداشتی را مرور کردیم، باید به سراغ افتتاحیه برویم. البته کمی قبل از آن لازم است تا استراتژی بازاریابی آنلاین را مشخص کنیم. تصمیم بگیریم که چگونه هویت برند قوی ایجاد کرده و اصول بازاریابی را به چه صورتی اجرا کنیم. مواردی مانند طراحی لوگو، پالت رنگی، تقویم محتوایی فروشگاه و به صورت کلی موارد برندینگ و مارکتینگ را باید در این مرحله مشخص کنید.

اگر نیاز به ایجاد حساب اینستاگرام و لینکدین برای فروشگاه خود دارید، در این مرحله نوبت آن است. از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت استفاده کنید تا هم نظرات مخاطبان را بهتر جلب کنید و هم در مسیر تقویت هویت برند قدم مثبتی بردارید.

با مطالعه مقاله «برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ؛ نقشه راه استراتژیک مارکترهای هوشمند» می‌توانید به طور کامل با این مفهوم و نحوه اجرای آن در سایت خود آشنا شوید.

سخن پایانی

در این مقاله از میکسین به این سوال پاسخ دادیم که چگونه یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی راه اندازی کنیم؟ در این مسیر بررسی کردیم که ابتدا باید حوزه تخصصی (نیچ) مناسب را از طریق بررسی ترندها و شناسایی مخاطبان هدف مشخص کنیم. سپس با تدوین بیزینس پلن، هزینه‌های شروع کار را تخمین زده و بعد از پیدا کردن تامین کننده، فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنیم.

مراحلتوضیحاتنکات مهم
۱. طراحی بیزینس پلنتعیین هدف، مزیت رقابتی و برنامه رشد بیزینستحلیل بازار، شناخت رقبا، تعیین هزینه‌ها و درآمدها
۲. انتخاب مدل کسب‌وکارتصمیم‌گیری بین فروش آنلاین یا حضوریتعیین روش، مدل توزیع محصول
۳. تامین مالی و سرمایه لازمتعیین هزینه‌های اولیه و روش‌های تامین بودجهتخمین دستمزدها، هزینه‌های متغیر و ثابت
۴. تامین محصولات فروشگاهانتخاب تامین کننده مناسبمحصولات باکیفیت، قیمت رقابتی، شرایط خرید عمده مناسب
۵. راه‌اندازی سایت فروشگاهساخت فروشگاه آنلاین و طراحی صفحاتانتخاب ارائه‌دهنده سرویس طراحی سایت مانند میکسین
۶. ثبت رسمی سایتدریافت اینماد و مجوزهای لازمدرگاه پرداخت و افزایش اعتماد مشتریان
۷. استخدام و آموزش نیروی کارآموزش نیروهای پشتیبانی و مدیریت سفارش‌هااستخدام نیروی ماهر و آموزش اعضای تیم
۸. طراحی استراتژی بازاریابیجذب مشتری از طریق تبلیغات و شبکه‌های اجتماعیاینفلوئنسر مارکتینگ، سئو و تبلیغات
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی

با سایت ساز میکسین، رویای داشتن یک فروشگاه اینترنتی جذاب و حرفه‌ای را در کمترین زمان ممکن به واقعیت تبدیل کنید. ما با خدمات تخصصی و همراهی قدم‌به‌قدم، شما را به موفقیت در دنیای آنلاین می‌رسانیم. نیاز به مشاوره دارید؟ همین حالا از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید و اولین گام را با اطمینان بردارید.

پرسش های متداول در مورد راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی

چرا انتخاب حوزه تخصصی (نیچ) در فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی اهمیت دارد؟

با وجود فروشگاه‌های بزرگی مانند دیجی کالا شما بودجه کافی برای پوشش دادن همه محصولات را ندارید. به همین دلیل بهتر است به صورت تخصصی وارد یک حوزه شده تا هم هویت مشخصی داشته باشید و هم بتوانید مشتریان مناسب را بهتر به خود جذب کنید.

چگونه فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی می‌تواد رشد سریع‌تری داشته باشد؟

برای تسریع در رشد فروشگاه باید پلن تولید محتوای منظمی در همه شبکه‌های اجتماعی و روی سایت داشته باشید. همچنین با رعایت اصول سئو، همکاری با اینفلوئنسرها و ارائه برنامه‌های تخفیفی می‌توانید رشد بیشتری در فروشگاه آنلاین داشته باشید.

مهم‌ترین اشتباهی که می‌توانیم در راه‌اندازی فروشگاه لوازم آرایشی داشته باشیم چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مشخص‌ نکردن مخاطبان هدف است. اگر نتوانید مخاطب هدف را مشخص کنید، نمی‌توانید محصولات مناسبی برای آن‌ها تامین کرده و قطعا فروش بسیار پایینی خواهید داشت. همچنین بودجه را به صورت دقیق برنامه‌ریزی کنید.

🔗 منابع: Elogic | Rixin | JoinHome | Ecomundo

به اشتراک بگذارید
سپیده طلوعی
سپیده طلوعی

فارغ التحصیل مهندسی شیمی هستم اما علاقه‌ام را بین کلمات و خطوط پیدا کردم. نوشتن، یکی از سرگرمی‌های محبوبم از دوران کودکی بوده که در بزرگسالی تبدیل به شغل و حرفه‌ام شد. نوشتن از هرچیزی، باعث قدرتمند شدن تفکر نقاد و نگاه تحلیلی به مسائل می‌شود. نوشتن نه تنها راهی برای آرامش ذهن که مسیری برای توسعه خلاقیت و یادگیری است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *